Insektgift rammer nerver.

Hur verkar insektsgift?

Vi använder allsköns kemikalier för att bli av med oönskade insekter, men bryts ämnena ner naturligt eller skadar de andra djur i näringskedjan?

Insektsgift är en kategori av bekämpningsmedel, pesticider, som effektivt dödar insekter.

En del pesticider dödar insekter när de kommer i kontakt med exempelvis en besprutad yta eller mikroskopiska droppar i luften, medan andra gifter tas upp av växter som insekterna sedan äter.

Insektsgifter kategoriseras som antingen oorganiska eller organiska, det vill säga kolhaltiga. Nikotin är ett exempel på en organisk substans som produceras av växter i naturen. Det kan emellertid också efterliknas på kemisk väg och användas som insektsgift.

Insektsgift grillar nervbanorna

Vissa pesticider, däribland DDT, fungerar som nervgifter som förstör insektens nerver.

Nikotinets så kallade neonikotinoider får insekten att tappa kontrollen över musklerna, så att den slutligen dör.

Gamla gifter fasas ut

Oorganiska gifter är baserade på andra ämnen, till exempel kvicksilver, arsenik eller koppar. Det gäller de flesta äldre insektsgifter, som användes från slutet av 1800-talet till andra världskriget. I dag har de oorganiska pesticiderna till stor del fasats ut till fördel för organiska varianter.

Ett av de tidigaste och mest effektiva organiska insektsgifterna är diklordifenyltrikloretan (DDT), som fungerar som ett nervgift i stil med det kemiska stridsmedlet sarin.

Insektgift spredes på mark.