2500 meter ned i djupet har forskare hittat denna meterlånga polyp, som sannolikt är en helt ny art.

© SCHMIDT OCEAN INSTITUTE
Naturen - Havet

Utflykt till havets botten

Under våren 2020 gav sig en australisk expedition iväg till outforskade undervattensraviner. Utrustade med en fjärrstyrd undervattensrobot utforskade de havets djupaste delar.

Världsrekord – Ihopsatt djur är 45 meter långt.

Under expeditionen, som leddes av Schmidt Ocean Institute, hittade forskarna ett rekordstort exemplar av Siphonophora Apolemia. Med sina 45 meter är djuret, som är hopsatt av tusentals organismer, det längsta djuret i världen.

SCHMIDT OCEAN INSTITUTE

Kurs mot djupet – Forskare kartlägger två djupa undervattensraviner vid Australiens västkust

Den 16 mars 2020 ankom forskningsfartyget Falkor till två outforskade undervattensraviner nära Ningaloo Canyons vid Australiens västkust. Forskarnas uppdrag var att kartlägga områdets biodiversitet som hittills varit okänt.

Schmidt Ocean Institute

Långt dopp – Undervattensroboten dyker i upp emot åtta timmar.

Den fjärrstyrda undervattensroboten SuBastian kommer upp till ytan efter en dykning på 4500 meter utanför den australiska västkusten. 20 dykningar och 181 timmar under havsytan blir det för robotfarkosten som dokumenterar 30 nya arter på sin färd.

Djuphavsdetektiv – Robotarm undersöker havsbotten

Undervattensfarkosten är utrustad med två fjärrstyrda robotarmar, som samlar in prover från havsbotten av exempelvis växter, jordavlagringar och koraller. Proverna ger bland annat forskarna unika kunskaper om klimatets påverkan på ekosystemet över flera tusentals år.

SCHMIDT OCEAN INSTITUTE

Forskarna fångar ett exemplar av en speciell ”hukande” hummer (Munidopsis mandelai), som aldrig tidigare har upptäckts i västaustraliska farvatten. Hummern lever på havsbotten och finns i regnbågens alla färger. Ofta är den inte större än en lillfingernagel.

På operationsbordet – Sjöstjärnan från djupet hamnar under kniven.

I våtlaboratoriet på däcket på fartyget Falkor tar forskarna dna-prov av en djuphavssjöstjärna. Djuret har sällan undersökts och forskarnas prover avslöjar nya sidor av djurets speciella biologi och levnadssätt.

Schmidt Ocean Institute

Ny art – färgglad polyp sträcker sig en meter över havsbotten

2500 meter nere på djupet hittar forskarna den här meterhöga polypen, som sannolikt är en helt ny art. Polyper är mjuka djur med en mun i centrum omringad av fångstarmarna.
De lever i kolonier och producerar korallrevens skelett.