Havet

Havet – Under havsytan

Havet är ett av jordens sista mysterier

Havet utgör 71 procent av jordens yta samt 97 procent av den totala vattenmassan på jorden. Det gör havet till jordens största ekosystem för levande organismer. Havets mörka djup väcker dock många obesvarade frågor. Vi har i dag bara kartlagt, observerat och utforskat cirka 20 procent av havet. Havet befinner sig i konstant utveckling på grund av de tektoniska plattornas ständiga rörelse. Det är exempelvis dessa enorma krafter som skapar underjordiska vulkanutbrott och tsunamier. Människan inverkar också på havet, eftersom vår livsstil har påverkar vattenkvaliteten och havsdjurens livsvillkor. Vetenskapen arbetar därför med att hitta lösningar för att säkerställa en hållbar framtid för havet. Dyk ned i vårt arkiv av artiklar och utforska havets djupaste skymslen och vrår.

Havet – Blått hav med fiskstim

Varför är havet blått?

Den vanligaste myten är att havets färg avspeglas från den blå himlen, men det stämmer inte. Havets blå färg har nämligen sitt ursprung i solens strålar.

Vattnet i havet fungerar som ett ljusfilter som absorberar solens strålar. Strålarna innehåller ett brett färgspektrum av rött, orange, gult, grönt, blått och lila.

Det är dock bara den blå färgen som fortsätter sin färd ned i djupet, innan den också absorberas. Ännu längre ned är mörkret totalt, eftersom inget ljus kan tränga dit ned.

Färgerna kan variera mycket beroende på havsområde och världsdel. Atlanten skimrar exempelvis oftare i grönt än Medelhavet, vilket beror på dess höga innehåll av alger och plankton.

Vilken är den djupaste punkten i havet?

Det djupaste punkten i havet är Marianergraven, som ligger mellan Asien och Australien. Namnet kommer från den kringliggande ögruppen Marianerna.

Marianergraven upptäcktes 1875 under den första Challenger-expedition. Då uppmättes djupet till 8 184 meter, med hjälp av ett rep med en blyvikt i änden. I dag har den djupaste punkten mätts så djupt ned som 11 034 meter.

Det har utförts flera bemannade expeditioner i jakten på havsbottnens många hemligheter. Det nuvarande rekordet sattes 2019, då den amerikanske utforskaren Victor Vescovo nådde ned till ett djup på 10 927 meter.

Havet – Salt från Döda havet

Varför är havet salt?

Havet är salt på grund av erosionen av jordskorpan. Genom miljontals år har regn och smältvatten brutit ned jordskorpan och lett ut salt i floder, som till slut hamnar i havet.

Havet innehåller hundratals olika oorganiska ämnen, men majoriteten är natrium och klorid – mer känt som bordssalt.

Havets genomsnittliga salthalt ligger på 3,5 procent och har hållit en konstant nivå i flera årtionden. Det beror på att det försvinner omkring samma mängd salt som det tillkommer varje år.

Salt försvinner från havet via starka vindar, som blåser in över land. Dessutom använder arter som exempelvis musslor och kräftdjur salt till att skapa sina sköldar. När lava tränger upp genom havsbottnen skapas en kemisk process, i vilken saltet avlägsnas från vattnet.