© DALIBOR MATÝSEK/TECHNICAL UNIVERSITY OF OSTRAVA

Gissa mikroskopin: Slemsvamp eller karies?

Vätskor, flimmerhår och celler träder fram i strålande färger och sagolika former när forskare med avancerade mikroskop visar oss världen i ett helt nytt perspektiv. I mikrovärlden kan till och med välkända objekt vara svåra att känna igen på nära håll. Kan du?

Enligt gammal folktro var slemsvampar rester av slocknade stjärnor som hade ramlat ned från himlen och besatt magiska egenskaper.

Sporangierna, som står på rad på bilden, är de långstjälkade organ i vilka slemsvampen bildar sina sporer.

En spor utvecklas till en liten amöba som både kan krypa runt som en vandrande slemklump och bilda fruktkroppar i olika färger.

Trots att slemsvampen har varit känd inom vetenskapen i flera hundra år har forskarna inte blivit kloka på om den besynnerliga organismen, som exempelvis förökar sig via sporer som vanliga svampar men som ändå inte är en svamp.

Tidigare har den beskrivits som både en växt och ett djur, men i dag har slemsvampen placerats i facket protister - en grupp organismer som varken är djur, växter eller svampar.

ERBJUDANDE FÖR DIG: Kom nära vår mikroskopiska värld

Din hud har fem miljoner porer, en fluga har 4 000 linser i varje öga och skärmen du tittar på består av drygt tre miljoner små röda, gröna och blå lampor. Med Illustrerad Vetenskaps populära wifi-mikroskop – som förstorar 1 000 gånger – kan du se allt.

Men skynda dig – förra året sålde det slut snabbt!