© Wellcome images
Naturen

Gissa mikroskopin: Insektsöga eller tvättmedel?

Vätskor, flimmerhår och celler träder fram i strålande färger och sagolika former när forskare med avancerade mikroskop visar oss världen i ett helt nytt perspektiv. I mikrovärlden kan till och med välkända objekt vara svåra att känna igen på nära håll. Kan du?

Bladlusen lever av att suga saft från växter och många arter av insekten är skadedjur, som både trädgårdsägare och jordbrukare avskyr.

Bladlössens två ögon buktar ut ur huvudet och varje öga är sammansatt av tusentals tätsittande och orörliga punktögon – så kallade ommatidier.

Varje punktöga uppfattar information från sitt eget pyttelilla utsnitt av det samlade synfältet och tillsammans skapar punktögonen en grovkornig mosaikbild.

Anordningen gör att bladlusen kan uppfatta snabba rörelser, till exempel när en fiende i skepnad av en nyckelpiga närmar sig.

Däremot kan bladlusen inte se skarpt eller skilja på föremål på längre avstånd.

ERBJUDANDE FÖR DIG: Kom nära vår mikroskopiska värld

Din hud har fem miljoner porer, en fluga har 4 000 linser i varje öga och skärmen du tittar på består av drygt tre miljoner små röda, gröna och blå lampor. Med Illustrerad Vetenskaps populära wifi-mikroskop – som förstorar 1 000 gånger – kan du se allt.

Men skynda dig – förra året sålde det slut snabbt!