© David Maitland
Naturen

Gissa mikroskopin: Hud från sjögurka eller hammarhajens sädesceller?

Vätskor, flimmerhår och celler träder fram i strålande färger och sagolika former när forskare med avancerade mikroskop visar oss världen i ett helt nytt perspektiv. I mikrovärlden kan till och med välkända objekt vara svåra att känna igen på nära håll. Kan du?

Med sin rynkiga hud påminner den om en grönsak, så namnet sjögurka passar utmärkt på det säregna och gummiaktiga havsdjuret.

Sjögurkan har ett invändigt skelett som i stället för att bestå av små ben har reducerats till pyttesmå kalkplattor eller kalkpiggar.

Under mikroskopet kan man se sjögurkans piggar, som är utspridda i den läderartade huden och är förvillande lika skeppsankare.

Kalkplattornas utseende varierar från art till art och antar även andra fascinerande former som hjul eller krokar.

Forskare identifierar arten genom att studera piggarnas form. De flesta sjögurkor blir 10–30 centimeter, men vissa arter kan bli över en meter.

ERBJUDANDE FÖR DIG: Kom nära vår mikroskopiska värld

Din hud har fem miljoner porer, en fluga har 4 000 linser i varje öga och skärmen du tittar på består av drygt tre miljoner små röda, gröna och blå lampor. Med Illustrerad Vetenskaps populära wifi-mikroskop – som förstorar 1 000 gånger – kan du se allt.

Men skynda dig – förra året sålde det slut snabbt!