© Liz Hirst/Wellcome Images
Naturen

Gissa mikroskopin: Brännässla eller kardborreband?

Vätskor, flimmerhår och celler träder fram i strålande färger och sagolika former när forskare med avancerade mikroskop visar oss världen i ett helt nytt perspektiv. I mikrovärlden kan till och med välkända objekt vara svåra att känna igen på nära håll. Kan du?

Brännässlans blad och stjälk är täckta av minimala brännhår som på nära håll ser ut att vara dödliga.

Håren är små rör av kisel – en sorts glas som även vid den lättaste beröring bryts av vid spetsen och efterlämnar en sned och skarp brottyta, precis som när man slår halsen av en flaska.

Brottytan tränger lätt in genom huden, där cellen tömmer sitt giftinnehåll.

Resultatet är en brännande och svidande känsla som kan vara i flera timmar, och en hud som slår ut med små, vätskefyllda blåsor.

Giftet består av en rad kemiska ämnen, bland annat serotonin och histamin – det sistnämnda kan orsaka de små svullnaderna i huden.

Fördjupa dig i minsta detalj av vårt fantastiska universum med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap