bloeddruppel

Tarmbakterier förvandlar alla blodgrupper till en

Ett visst enzym i dina tarmar kan äta upp de sockermolekyler som sitter på ytan av de röda blodkropparna. Nu vill forskare utveckla och omskapa dem så att alla kan donera blod till varandra i framtiden.

Varje år doneras cirka 112,5 miljoner påsar blod runt om i världen.

Dessvärre passar inte alla slags blod till alla patienter.

På ytan av de röda blodkropparna som tillhör blodgrupp A, B och AB finns olika sockerarter, så kallade antigener.

Om man får blod från en annan grupp än sin egen anfaller immunförsvaret antigenerna i blodet, vilket kan leda til livsfara.

Eftersom grupp 0 är den enda blodgruppen utan antigener passar den till alla mottagare och den är därmed mycket efterfrågad i blodbankerna.

Alla blodgrupper blir grupp O

Nu har amerikanska forskare kommit på hur de kan omvandla allt blod till grupp O. Lösningen fanns i vårt tarmsystem.

På tarmarnas insida sitter sockerarter som liknar antigenerna, och i tarmarna finns bakterier som bryter ned dem med vissa enzymer.

Bakterierna lever i symbios med människan och hjälper oss att smälta maten, medan de får socker från tarmen.

Enzymer äter av blodkropparnas ytterlager

Bakterier i dina tarmar har den genetiska koden för enzymer som kan känna igen och avlägsna de antigener som sitter på ytan av de röda blodkropparna.

• Tarmbakterier har receptet

Tarmbakterier (grönt skal) har gener (blå och gula spiraler) som kodar för enzymer. Dessa kan bryta ned speciella sockerarter i tarmväggen.

Blodtyper