TOPPLISTAN: De mest lovande botemedlen mot covid-19

Laboratorier och läkemedelsföretag världen över slåss om att bli de första som har utvecklat ett botemedel mot covid-19. Det finns medel, som ska lindra symptom. Det finns serum, som ska ge tillfällig immunitet. Och så finns det vaccin, som förhoppningsvis ska utplåna sjukdomen för alltid.

NIAID

Redan efter tre månader finns det lovande vaccin, läkemedel och serum, som är färdiga att bromsa den pandemiska sjukdomen covid-19. Flera av dem testas redan på människor – med varierande resultat.

Hundratals läkemedelsföretag, sammanslutningar av universitet och laboratorier deltar nämligen i kapplöpningen om att bli först ut med ett botemedel. De är faktiskt så många att det är svårt att hålla ordning på dem.

Med den här översikten får du koll på de mest lovande vacciner, serum och motmedel som finns. I översikten kan du läsa om hur långt forskarna har kommit – och ta del av försiktiga uppskattningar om när de olika medlen är klara att ta i bruk.

Det vaccin vi alla väntar på

I slutet av januari ledde ett samarbete mellan Melbourne Universitet och Royal Melbourne Hospital I Australien till att coronavirus från en patient kunde växa i en speciell kultur. Resultatet kan leda till avgörande insikter i hur ett coronavaccin ska tas fram.

© Peter Doherty Institute for Infection and Immunity

Läkemedels- och biotechföretagen Inovio Pharmaceuticals och Moderna befinner sig båda i den första fasen av totalt tre kliniska faser. Det innebär att deras vaccin just nu testas på människor.

Moderna: Den första personen mottog vaccinet den 16 mars. Och nu deltar 45 friska män och kvinnor i det första kliniska testet, som ska utröna om personer blir sjuka eller upplever biverkningar av vaccinet.

RNA-vaccinet mRNA-1273 får kroppen att producera ett stabilt protein, som liknar det som finns på coronaviruset – det så kallade tagg-proteinet. Förhoppningen är att kroppen sedan ska utveckla antikroppar som går till motangrepp i samma stund som kroppen smittas av SARS-Cov-2.

Testvaccinets första fas pågår fram till juni 2021, och den andra fasen kommer att inledas under hösten 2020.

Så här fungerar ett vaccin

Ett vaccin förbereder vårt immunförsvar på virus och bakterier.

Inovio Pharmaceuticals: Den första patienten fick vaccin den 6 april. Nu får ytterligare 30 personer den lilla injektionen av dna-vaccinet.

Vaccinet INO-4800 baseras på immunterapi. Vaccinet innehåller optimerade dna-plasmider som tränger in i kroppen när kroppens celler utsätts för en kort, elektrisk stöt från Inovios apparat, Cellectra.

När plasmiderna är inne i cellerna kommer de att få kroppen att producera T-celler och antikroppar, som målmedvetet riktar in sig på coronaviruset om man blir smittad.

Inovio uppskattar att de kan presentera sina resultat under hösten 2020. I slutet av 2020 ska de massproducera en miljon vaccin för fortsatta kliniska tester och "nödsituationer", som det kallas i ett pressmeddelande.

Ebola- och malariamedicin som medel