Steg för steg: Så går ett coronatest till

Ska odlingspinnen långt in i näsan? Visar testet om jag har haft COVID-19? Hur snabbt får jag svar? Vi guidar dig genom de olika coronatesterna.

Tester är ett viktigt element i den pågående kampen att minska smittan av coronaviruset, och stora delar av världens befolkning kan se fram emot att utsättas för de två olika testmetoderna:

• Realtids-RT-PCR som avslöjar om du har coronaviruspartiklar i kroppen.
  • Antikroppstest som avslöjar om du har haft COVID-19.

Båda metoderna har fördelar och nackdelar som du kan lära dig mer om här nedan.

Maskin upptäcker viruspartiklar i slem

Realtids-RT-PCR är en mycket exakt variant av test som under optimala förhållanden fångar upp så lite som en viruspartikel från en topsning – det vill säga ett slemprov från patientens näshåla eller bakom mandlarna.

Nackdelen är att testet är omfattande och måste utföras i ett laboratorium.

Så går ett RT-PCR-test till

1. En prov från patientens slemhinnor tas med en cirka 15 centimeter lång odlingspinne i antingen näsa eller svalg. Bommullspinnen förs upp och skrapas mot näshålans bakre vägg en bra bit in i kraniet, eller i svalget runt mandlarna.

2. Odlingspinnen placeras i ett provrör med en vätska som kallas för virustransportmedium. Röret försluts innan provet kyls ned.

3. I laboratoriet renar en bioanalytiker provet så det endast kvarstår rna – enkelsträngat genetisk material. Rna-materialet härstammar från patienten, men kan även komma från exempelvis coronavirus.

4. Därefter tillförs provet kemikalier. Dessa omvandlar rna till dna – dubbelsträngat genetisk material. Sedan tillsätts specifika fragment av genetiskt material från SARS-CoV-2, som fäster sig till särskilda ställen på det omvandlade rna:t.

5. En så kallad PCR-maskin (termocykler) värmer upp och kyler ned provet. Detta leder till kemiska reaktioner. Under 2-48 timmar framställer processen kopior av den DNA-sekvens som de tillsatta fragmenten har bundit sig till om det finns SARS-CoV-2 i testet.

6. Ett färgämne får kopiorna att lysa upp – fluorescera – i termocyklern. Via en skärm kan bioanalytikern se de positiva proverna i realtid.

Antikropp avslöjar coronavirusinfektion

Förutom RT-PCR-tester har läkemedelsföretag utvecklat snabba testkit som via en bloddroppe från en patients rengjorda finger kan mäta om personen producerar antikroppar mot coronavirus – och därmed vara smittad.

Metoden är uppbyggd som ett graviditetstest och ger resultat på 10-20 minuter. Å andra sidan är dessa tester bara cirka 90 procent säkra och kan därmed leda till falska negativa resultat.

Så här går ett antikroppstest till

1. Istället för topsning använder det mindre testet en droppe förtunnat blod som droppas ned i den ena änden och därefter färdas genom den via fina förgrenade kärl i testkasetten.

2. Om patienten bär på viruset kommer blodproven innehålla särskilda antikroppar – Immunoglobulin M och Immunoglobulin G – som på vägen genom testet reagerar med partiklar täckta med COVID-19-antigener.

3. Partiklarna fäster vid antikropparna och blandningen fortsätter till en eller flera testlinjer där den reagerar med andra inkapslade antikroppar, som i så fall exempelvis ändrar färg och avslöjar ett positivt resultat.