Coronaviruspartikler

Nytt vaccin ska skydda i tre år – även mot mutationer

Danska forskare använder sig av en banbrytande teknik för att utrota SARS-CoV-2 från planeten.

Shutterstock

Den 15 mars 2021, lite mer än ett år efter det att covid-19 tvingade världen till nedstängningar, nådde en grupp danska forskare en milstolpe.

De testade för första gången sitt nya vaccin på människor.

Den här nyheten kan verka märklig med tanke på att EU redan har godkänt fyra vacciner mot covid-19 och ytterligare 22 befinner sig i den avslutande fas 3-studien.

Man har emellertid högre ambitioner med det nya vaccinet än man haft med de redan godkända varianterna från AstraZeneca, Pfizer/BioNTech, Moderna och Johnson & Johnson.

Vaccinet, som har utvecklats av forskare vid Köpenhamns universitet, är nämligen tänkt att utrota SARS-CoV-2.

Vaccinet har utvecklats i ett stort samarbete mellan internationella forskare och läkemedelsföretag.

Utvecklingen får EU-stöd och danska Bavarian Nordic räknar med att kunna börja massproducera vaccinet år 2022.

Hundra gånger kraftigare verkan

Forskarna försöker utveckla ett vaccin som ska överträffa konkurrenternas på i stort sett alla punkter – och än så länge ser det bra ut.

Preliminärt har vaccinet visat sig skapa antikroppar hos apor, möss och kaniner med extremt hög effektivitet. Djurens immunrespons var 100 gånger starkare än vid användning av andra vaccin.

Vaccinet, som går under namnet ABNCoV2, har tagits fram med tekniken capsid virus-like particle (cVLP).

Med hjälp av ett bakteriellt superlim som forskarna själva har utvecklat klistras oskadliggjorda virusmolekyler fast på virusliknande partiklar. På så vis kan immunförsvaret lära sig att skydda kroppen mot coronaviruset.

Forskarna har tidigare använt liknande tekniker i vacciner mot malaria och livmoderhalscancer.

Så fungerar det potenta vaccinet

Forskarna har använt så kallad cVLP-teknik, som innebär att man använder ett proteinskal på vilket coronavirusets ytproteiner klistrats fast. Proteinskalet liknar coronaviruset, men innehåller inget av det genetiska material som SARS-CoV-2 använder för att ta sig in i kroppens celler.

Därför är kombinationen harmlös. För kroppen liknar dock skalet en ultrapotent viruspartikel av typen SARS-CoV-2.

Andra generationens vapen mot covid-19

Den första generationen vacciner, som de allra flesta nu får, kommer troligen bara att bromsa pandemin. Men med andra generationens vacciner – dit det danska vaccinet räknas – kan man kanske utplåna viruset på samma sätt som andra vacciner tidigare har besegrat infektionssjukdomar som exempelvis smittkoppor.

För att snabba på processen genomför forskarna försökens första och andra fas på en gång.

I första omgången får 42 testpersoner vaccinet. De får olika doser, vissa med så kallade adjuvanter, ämnen som förstärker immunförsvarets reaktion på vaccinet, och andra utan. Syftet är att testa för biverkningar och komma fram till om vaccinet är lika verksamt hos människor som hos djur.

Om vaccinet går vidare till den kritiska tredje fasen kommer forskarna att testa vaccinet på ett större antal försökspersoner. Då testar man om vaccinet är säkert vid normal användning, utan ständig uppsyn.

Om allt går som planerat kan det nya vaccinet vara färdigt år 2022, då vi enligt WHO fortfarande lär dras med covid-19.