Johnson & Johnsons vaccin har ansökt om EU:s godkännande

Nytt vaccin kan bromsa nya utbrott och stoppa sydafrikansk mutation

Det är billigt, enkelt att hantera och effektivt. Ett nytt coronavaccin innebär fördelar som kan utgöra en ny typ av livlina under pandemin.

Johnson och Johnsons efterlängtade vaccin har nu fått ett akutgodkännande i EU. Det kräver endast en injektion och kan därför vara avgörande vid bekämpning av nya utbrott av covid-19.

Vaccinet är det fjärde i raden - efter vacciner från Pfizer/BioNTech, Moderna och AstraZ eneca.

Vaccinet från läkemedelsföretaget Johnson & Johnson och Janssen Pharmaceuticals innebär inte bara en välkommen möjlighet att skynda på vaccinationstakten. Det skiljer sig också i grunden från övriga vacciner på marknaden när det gäller typ, dosering och effekt på mutationer - och kan därmed ändra spelplanen.

Hur effektivt är Johnson & Johnsons vaccin?

Studier har visat att Johnson & Johnsons vaccin:

• Förhindrar covid-19 hos 66 procent av de vaccinerade.
  • Förhindrar nästan 85 procent av de allvarliga fallen.
  • Verkar fungera lika bra mot den sydafrikanska varianten som mot andra varianter.
  • Verkar fungera lika bra på personer över 60 år som på yngre människor.

Även om vaccinet vid en första anblick verkar fungerar sämre än till exempel Pfizers vaccin med en effekt på cirka 95 procent avråder forskare för en jämförelse av siffrorna.

Anthony Fauci rekommenderar Johnson & Johnson-vaccinet utan omsvep

Johnson & Johnson-vaccinet testades, till skillnad från andra godkända vacciner, vid en tidpunkt då mer smittsamma virusmutationer var i omlopp. Vaccinet skyddar mot den sydafrikanska varianten med 64 procent – vilket är bättre än exempelvis Astra Zeneca-vaccinet.

Dessutom understryker forskare att vaccinet uppfyller en viktig uppgift: Att motverka fall av covid-19 som kräver behandling.

Av de 22 000 som fick vaccinet under fas 3-studier var det ingen som dog av covid-19. Dessutom verkar vaccinet endast ge milda biverkningar.

Hur fungerar Johnson & Johnsons vaccin?

Vaccinet bygger på ett ofarligt så kallat adenovirus. Virusets genetiska material har tillförts en bit dna-kod från SARS-CoV-2.

När adenoviruset injiceras med ett vaccin tränger det in i cellerna och bildar coronavirusets spikprotein (taggprotein).

Nästa gång immunförsvaret möter dessa proteiner känner det igen infektionen och går till motattack.

Coronavirusets taggprotein binder sig till ACE2-receptorn.

När coronaviruset närmar sig en av kroppens celler fungerar taggproteinerna som en slags nyckel som binder sig till molekyler på cellens yta, så kallade receptorer. Forskarna upptäckte nyligen att coronavirusets ytproteiner binder sig till en särskild receptor i våra celler som kallas ACE2. Den finns bland annat i våra lungor.