Nu kan vi bota myggor från malaria

Forskare har hittat en mikroorganism som bekämpar malariaparasiten i myggor. Genom att sprida organismen kan vi kanske själva bli av med den fruktade sjukdomen.

Science Photo Library

Varje år smittas mer än 200 miljoner människor med malaria och enligt Världshälsoorganisationen, WHO, dör mer än 400 000 av sjukdomen. Det gör den till världens största mördare och hittills har kampen mot sjukdomen koncentrerats på att bekämpa myggan som sprider den.

Nu föreslår en forskargrupp från England och Kenya en helt annan metod: att bota myggorna från malaria, så att de inte kan smitta människor.

Nytt vapen bryter parasitens livscykel

Malaria orsakas av parasiten Plasmodium, som är beroende av både myggor och människor för att fullborda sin livscykel. I två av dess livsstadier är människan dess värd och i ett tredje bor den i myggan.

Om vi kan utrusta myggorna med ett vapen som bekämpar parasiten, kan vi bryta dess livscykel och därmed skydda oss själva mot malaria. Det är det vapen som forskargruppen nu har hittat.

En svampliknande mikroorganism kan skydda myggor mot malariaparasiten. Därmed kan myggans stick inte längre smitta människor med sjukdomen.