© Creative Commons
Medicin - Sjukdomar

Mördarmyggor går till krig mot sjukdomsangripna artfränder

Laboratorieskapade myggor som utrustats med ett biologiskt vapen tillåts nu släppas ut i USA. Myggorna ska stoppa andra myggor från att sprida sjukdomar som zika, denguefeber och gula febern.

USA har fått nog av myggor som i utbyte mot blod smittar människor med denguefeber, gula febern och zika.

Därför har regeringen gett klartecken till att skicka ut en armé av laboratorieskapade mördarmyggor i krig mot sina artfränder.

Det är företaget MosquitoMate som i laboratoriet har sett till att infektera mördarmyggorna med en bakterie innan de släpps ut i naturen. Bakterien fungerar som ett biologiskt vapen som förstör honmyggornas fertilitet.

Alltsedan 2016 har flera amerikanska delstater varnat invånare och ditresta om risken att smittas av zikaviruset, som kan leda till att foster får nervskador och deformerade huvuden.

Hanmyggornas spermier sprider bakterien

De laboratorieskapade myggorna är speciellt programmerade för att döda den asiatiska tigermyggan - Aedes albopictus - genom att överföra bakterien Wolbachia vid parning.

Bakterien lever i insekternas könsceller och förhindrar att honornas ägg kläcks.

Laboratoriet framställer bara hanar. I naturen fungerar hanarna som brunstiga, honsökande missiler och sprider på så sätt bakterien vidare.

En annan fördel med att bara producera hanar är att de är snällare mot oss människor än vad honorna är. Hanmyggornas snablar är inte lika långa som honornas och därför sticker de inte oss - istället nöjer sig hanarna med att suga nektar från blommor.

Företaget som står bakom mördarmyggorna har testat dem i bland annat New York och Kalifornien, och där minskade mängden blodsugande myggor med 80 procent.

Wolbachia-bakterien är ofarlig för människor eftersom den inte kan överföras till oss eller varmblodiga djur.