VIRUSFÖRSTÖRARE

Ett mikroskopiskt protein som lagras i den här giftgrodans hudslem dödar den utbredda H1-influensan.

© Sanil George / Jessica Shartouny
Medicin - Sjukdomar

Grodans slem dödar aggressiv influensa

Influensaviruset H1 leder till hundratusentals dödsfall varje år. Men nu har forskarna upptäckt ett lovande ämne i huden på en indisk giftgroda – ett ämne som dödar virus.

Varje år dör cirka 500 000 människor av influensa.

En av de värsta bovarna bakom de många dödsfallen är det utbredda influensaviruset H1 som är svårt att skydda sig mot eftersom det hela tiden muterar och ändrar karaktär. Det kunde man bland annat se 2009 då svininfluensan ledde till döden för 18 000 människor, eller spanska sjukan 1918-1919 då drygt 40 miljoner människor dog.

Nu har har forskare från Emory University i USA och Rajiv Gandhi Center for Biotechnology i Indien dock upptäckt ett nytt vapen mot influensavarianten H1: Ett virusförstörande protein från slemmet i huden på en indisk giftgroda.

“Jag höll nästan på att ramla av stolen”, säger Joshy Jacob, professor i mikrobiologi vid Emory University.

Försöksdjur överlever dödlig dos av H1

Forskarteamet undersökte30128-0 {"target":"_blank"}) slemmet hos grodan _Hydrophylax bahuvistara. _De letade efter små proteiner – så kallade peptider – som är kända för att ha en bakteriedödande effekt.

Till sin förvåning hittade forskarna en peptid som även förstörde H1-influensavirus genom att binda sig till ytan på virusvariantens protein.

Forskarna testade peptiden, som har fått namnet urumin efter ett gammalt indiskt svärd, genom att spruta upp det i näsan på möss och därefter utsätta dem för en dödlig dos av H1-viruset. Samtliga möss överlevde.

Slemforskarna kan bli våra hjältar

Upptäckten är mycket lovande eftersom peptider från grodor kan bli ett viktigt vapen mot influensapandemier i framtiden.

I de fall där dagens mediciner står maktlösa mot muterade och resistenta virusvarianter kan peptider vara ett ess i rockärmen.

Det krävs dock att forskarna hittar ett sätt att använda peptider på i människor utan att kroppens enzymer bryter ned virusförstörarna.

Detta arbetar forskarna med just nu, samtidigt som de försöker lokalisera andra peptider hos grodor som kan ha en dödlig effekt på bland annat denguefeber och zikavirus.