Enkelsträng RNA – virus

Förbisett virusprotein gör vaccin effektivt mot mutationer

Coronavirusets ytproteiner har i princip fått all uppmärksamhet. Men ett djupare liggande protein kan bli hörnstenen i framtidens vacciner - och rädda oss från mutationer.

Den första generationen av coronavacciner har en sak gemensamt: De så kallade taggproteinerna på viruspartiklarnas yta.

Men det är ett annat protein - nukleokapsid eller bara N - som mycket väl kan bli målet när forskare ska skräddarsy nästa generations vapen mot covid-19 - och öka motståndskraften mot mutationer.

Vad är ett virusprotein?

Virusprotein är viruspartikelns "skelettet" eller byggstenar som bland annat bildar virusets inre skal, yta och kommunikationskanaler till den omgivande miljön. Proteinerna bildas utifrån receptet i viruspartikelns rna. När viruspartikeln invaderar en värd lockar den värdcellerna att producera proteinerna - och kopierar på så sätt sig själv.

Protein öppnar en bakväg för att bekämpa virus

Vacciner fungerar genom att provocera en reaktion i kroppen som motsvarar att individen smittas med den sjukdom som vaccinet skyddar mot.

De nya coronavaccinerna innehåller en del av taggproteinet, antingen kopplat till ett annat ofarligt virus eller ett så kallat mrna, och lär på så sätt immunförsvaret att känna igen verkliga coronaviruspartiklar.

Immunförsvaret upptäcker dock alla proteiner som utgör virusets struktur. Därför kan ett vaccin teoretiskt sett byggas kring varje protein.

Coronaviruset består av fyra primära proteiner:

Dyk ned i coronavirusets anatomi

Ett tvärsnitt av en coronaviruspartikel med rna och samtliga proteiner synligt.