De första stjärnorna

Ett förslag på hur de första stjärnorna såg ut.

© N.R.Fuller, National Science Foundation
Universum - Stjärnor

Astronomer hittar universums första stjärnor

Efter en intensiv och lång jakt har ett forskarteam lyckats hitta spår efter universums första stjärnor. Upptäckten ändrar forskarnas uppfattning om universums ungdom.

Universum uppstod troligtvis i en gigantisk explosion. Men därefter blev det tyst – väldigt tyst.

Astrofysikerna tror att universum var höljt i mörker de första knappt 200 åren efter stora smällen. Först därefter kunde väteatomerna förtätas tillräckligt för att de första stjärnornas fusionshjärtan skulle börja slå.

Och nu har en grupp astronomer hittat spår efter de första stjärnorna som föddes för cirka 13,5 miljarder år sedan.

Stjärnorna är osynliga

Forskarteamet gjorde det sensationella fyndet genom att använda EDGES-teleskopet: Ett radioteleskop, lika stort som ett vanligt köksbord, som kan fånga upp förändringar i våglängder från ljus och strålning.

EDGES-teleskopet i Australien

De största teleskopen är inte tillräckligt starka för att se ljuset från så gamla och avlägsna stjärnor och därför letar astronomerna i stället efter spår som stjärnorna har lämnat efter sig.

För det ändamålet är det lilla radioteleskopet perfekt. Det mäter den så kallade rödförskjutningen i den kosmiska bakgrundsstrålningen som avslöjar strålningens våglängder.

Vårt universum är inte det enda

Utifrån forskarnas teorier har de första stjärnornas rödförskjutning en våglängd på 21 centimeter, och det är just den längden som de nyligen upptäckta stjärnspåren har.

De första undersökningarna, som har publicerats i Nature, tyder på att vårt unga universum var betydligt kallare än vad man tidigare trott och att de första stjärnorna hade ett blått sken.