Ebola i Afrika
Medicin - Ebola

Vaccin mot ebola på väg

Ny forskning visar att ebolavirus binder till ett speciellt protein i offrets celler. Nu vill forskarna ta bort proteinet och därmed skapa ett 100 procent effektivt - men inte helt ofarligt - vaccin mot ebola.

Ett nytt vaccin mot ebola kan vara på väg. Forskare har nämligen kommit fram till att ebolavirus binder sig till ett speciellt protein kallat NPC1 för att smitta sitt offer. Men om proteinet sätts ur spel kan det skydda mot viruset.

Mus skyddad mot ebola

NPC1-gener producerar de proteiner som ebola fäster sig på. Och försök har visat att genmodifierade möss som saknade båda NPC2-generna var fullständigt immuna mot infektion med ebola.

Möss som endast hade en aktiv NPC1-gen, och därför bara producerade hälften så mycket protein var också väl skyddade mot infektion.

Inte helt riskfritt

Men det är inte helt riskfritt att göra sig av med kroppens NPC1-proteiner. De ser nämligen till att transportera runt kolesterol i kroppen.

Människor som föds utan förmågan att producera NPC1 naturligt lider av en allvarlig ämnesomsättningssjukdom kallad Niemann–Picks sjukdom, där kroppens celler täpps till med kolesterol.

Ändå menar forskare att kroppen inte tar skada om NPC1 saknas under en kort period. Ett potentiellt vaccin skulle således endast sätta proteinet ur spel medan personen tar medicinen - och därmed bara skydda mot ebola så länge personen är under behandling.

<em