nb_u19 Ebola
Medicin - Ebola

Ebolaöverlevare kan smitta sexpartner

Forskare beordrar nu ebolaöverlevare att använda kondom: Det dödliga viruset finns nämligen kvar i patienters sperma långt efter att de blivit friska.

Ebolaöverlevare förföljs kanske fortfarande av sin plågoande. En ny undersökning avslöjar att ebolavirus flyter runt i överlevande mäns sperma och potentiellt kan smitta deras sexpartner.

Tills dess att forskarna vet mer om smittfaran bör ebolaöverlevare därför skydda sig med kondom, lyder påbudet från USA:s nationella folkhälsomyndighet Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Kvinna smittad med ebola efter sex

Varningen kommer efter att en kvinna från Liberia högst sannolikt har smittats med ebolaviruset genom sex med en man som överlevde sjukdomen.

Kvinnan hade inte haft kontakt med ebola-smittade, men cirka en vecka innan hon fick symtom hade hon haft oskyddat sex med den tidigare ebola-sjuke mannen.

En färglagd elektronmikrografisk bild visar hur ebolaviruset ser ut. Foto: Frederick Murphy.

Sperma innehöll ebola-gener

Mannen hade friskförklarats i oktober 2014, men ett spermaprov från slutet av mars 2015 avslöjade att sperman innehöll genetiskt material från ebola.

Forskarna undersökte en del av den genetiska sekvensen och såg att sekvensen matchade det ebolavirus som kvinnan smittats med.

Viruset hade alltså överlevt minst fem månader efter att mannen friskförklarats.

Läkare satsade – och överlevde ebola