ätlig svamp, cancer, svamp, risk,

Svamp minskar risken för cancer

18 gram svamp om dagen kan minska risken för cancer med 45 procent, visar forskning.

Shutterstock

Om du är en av dem som älskar svamp är det här goda nyheter.

Forskare har nämligen kommit fram till i en stor studie att ett regelbundet intag av svamp minskar risken för cancer avsevärt.

Genom att analysera data från 19 500 cancerpatienter under perioden 1966 till 2020 upptäckte forskarna att människor som konsumerar cirka 18 gram ätliga svampar om dagen har 45 procent lägre risk att utveckla cancer.

Svampar innehåller viktigt ämne

Orsaken till den skyddande effekten beror på ergotionin, en speciell aminosyra som ätliga svampar innehåller.

Enligt forskarna skyddar ämnet cellerna och är en effektiv antioxidant, vilket troligen är anledningen till det häpnadsväckande resultatet.

Svampar som shiitake, ostronhatt och korallticka (maitake) innehåller stora mängder ergotionin, men vanliga vita champinjoner och portobello har också en effekt.

Störst effekt vid bröstcancer

Forskarna undersökte även olika typer av cancer och fann att svampätare hade ännu lägre risk att utveckla vissa typer av cancer.

Människor som äter svamp regelbundet löper till exempel betydligt lägre risk att utveckla bröstcancer visar forskarnas genomgång.