Genom att modifiera tre specifika proteiner i cancercellerna har forskarna lyckat stoppa deras okontrollerade delning.

Medicin - Cancer

Ny metod får cancerceller att förstöra sig själva

Genom att modifiera tre olika proteiner i cancercellerna har forskarna lyckat få cancerceller att förstöra sig själva. Metoden har redan visat lovande resultat i kampen mot några av de mest aggressiva cancertyperna.

Tänk om vi kunde få några av de mest aggressiva cancerformerna att försvinna av sig själva och kvarlämna de friska cellerna oskadda?

Det är ett steg närmare att bli verklighet tack vare en ny studie gjord av forskare från ett universitet i Tel Aviv i Israel.

De har just upptäckt en metod som får ett stort antal cancerceller att döda sig själva utan att det skadar de friska cellerna i kroppen.

Förhindrar delning

Studien har bland annat gjorts genom att transplantera in mänskliga cancerceller i möss.

Forskarna upptäckte att de genom att modifiera tre speciella proteiner i cancercellerna kan förhindra deras okontrollerade delning och på så sätt göra dem självförstörande.

Det visade sig ha en positiv effekt - speciellt kampen mot de snabbväxande varianterna.

”Ju snabbare cancercellerna förökar sig, desto snabbare utrotas de”, säger forskningschefen Malka Cohen-Armon.

Ska bekämpa aggressiva typer

Hon och hennes kollegor har testat metoden på en rad olika cancercellskulturer från bland annat bröstcancer, lungcancer, cancer i buktspottskörteln, tjocktarmscancer, hjärncancer och cancer i äggstockarna.

Och samtliga med positiva resultat.

Nu är nästa steg att ta reda på om metoden kan överföras på människor.

”Metoden öppnar för nya möjligheter för att utrota snabbväxande och aggressiva cancerformer utan att skada frisk vävnad” säger Cohen-Armon.