© Shutterstock
Medicin - Cancer

Ny forskning öppnar för tidigare behandling av aggressiv hjärncancer

En ny jättestudie med genetisk information från mer än 30 000 människor kan hjälpa forskare att upptäcka och förebygga aggressiv hjärncancer betydligt tidigare.

En av de farligaste cancertyperna som finns är en speciellt aggressiv hjärncancer som kallas glioblastom och som har en överlevnadsgrad på bara fem procent på fem år.

Men det kan förhoppningsvis ändras tack vare den största studien av hjärncancer hittills.

Studien har gjorts av engelska och amerikanska forskare som har hämtat genetisk data från tusentals personer och pekat ut en rad genetiska mutationer som orsakar den aggressiva formen av cancer.

Kan diagnosticera** tidigare**

Det kan innebära att vi i framtiden kan ställa diagnoser betydligt tidigare och därmed rädda liv tror Richard Houlston, forskaren bakom studien.

”Genom att förstå genetiken bakom glioblastom kan vi identifiera personer som löper en ärftlig risk”, säger han.

Han och hans forskarkollegor har kommit fram till resultatet genom att skanna mänskligt genom och leta efter avvikelser som kan öka risken.

Data från mer än 30 000 personer

De analyserade även genetisk data från mer än 30 000 personer som tidigare hade deltagit i studier av den här formen av cancer:

12 496 personer med glioblastom och 18 190 utan.

Det hjälpte dem att peka ut totalt 13 mutationer som ökar risken för att utveckla den här formen av cancer. Även om det inte låter mycket kan det vara avgörande i kampen mot den dödliga sjukdomen.

Nu hoppas forskarna att studien kan hjälpa dem att rikta och utveckla nya behandlingsmetoder.