Cancerpatienter får cellgift utan biverkningar

Ett litet filter ska rena cancerpatienters blod från rester av cellgifter så att de slipper illamående och trötthet.

Trötthet, illamående, diarré och hjärtattack. De är alla biverkningar av kemobehandling. Dessa biverkningar försöker forskare nu råda bot på med 3D-utskrivna blodfilter som har testats på grisar.

Även om kemobehandling räddar allvarligt sjuka cancerpatienter, så är nackdelarna många och omfattande. Det beror på att cellgifterna inte bara angriper cancerceller, utan även kroppens friska celler.

Det problemet har forskare vid University of California i USA nu hittat en lösning på.

En del av biverkningarna kan läkarna undvika genom att spruta in cellgiftet direkt i ett blodkärl som ligger nära cancertumören. Det betyder att medicinen inte skickas runt i hela kroppen utan går direkt in i tumören.

Läkemedelsrester stannar i blodet

Det löser dock inte problemet helt, eftersom det fortfarande kommer att finnas medicinrester i det blod som cirkulerar förbi eller genom tumören – och det gäller 50-80 procent av den mängd medicin som injicerats.

Därför har den amerikanska forskargruppen utvecklat ett litet filter som samlar upp medicinrester från blodet.