Blodprov

Blodprov avslöjar cancer

Ett blodprov kan avslöja dödliga sjukdomar extremt tidigt. I ditt blod flyter nämligen miljarder små molekyler som avslöjar minsta lilla sjukdomstecken från din kropp.

En av läkarnas största huvudbry är hur de ska kunna upptäcka cancertumörer innan de växer och blir dödliga.

Nu visar ny forskning att även mycket små tumörer kan upptäckas i blodet, långt tid innan andra metoder upptäcker dem.

Ett blodprov avslöjar tidiga sjukdomar

När ditt blod pulserar genom dina ben, dina fingrar och över dina organ samlar kroppens flytande transportsystem upp vissa liftare på vägen.

Om en sjukdom uppstår på ett ställe i kroppen kommer blodet att samla upp små sjuka molekyler eller celler redan mycket tidigt i sjukdomens utveckling. Och det går att se i ett blodprov.

Insatser mot cancer efter blodprov

Vanligtvis upptäcker läkare en cancertumör först när den är tillräckligt stor för att se vid en skanning och redan består av cirka 100 miljoner cancerceller.

Men även en mycket liten tumör läcker små dna-bitar och celler i blodet och därför kan läkarna ställa en mycket tidig diagnos efter ett blodprov och påbörja behandlingen omedelbart.

De små "skvallerbyttorna" kallas biomarkörer och läkarna har redan hittat en lång rad som avslöjar allt från cancer til hjärnskakningar och blodproppar i hjärnan.

Forskare har nu även inlett jakten på flera blodämnen som bland annat kan avslöja flera sorters cancertyper och demenssjukdomar innan de bryter ut på allvar.