En strålningskanon bestrålar cancern från utsidan. Radioaktiva ämnen kan även injiceras i kroppen.
© Snowleopard1/Getty Images
Medicin - Cancer

Atombomben siktar direkt på cancern

Atombomber har tillräckligt med kraft för att förstöra jorden. Men samma ämnen som gör bomberna dödliga har även gjort det möjligt att behandla cancer med hög precision genom strålning.

I bergen i New Mexico i USA ­ligger Los Alamos-laboratoriet, där världens första atombomb konstruerades under andra världskriget. Laboratoriet ­arbetar fortfarande med kärn­vapen, men samma partikel­acceleratorer som användes för att framställa radioaktiva ämnen till bomber skapar i dag även livräddande ämnen för cancerbehandling.

Ett av dem är ­aktinium-225. Detta ämne binder till kroppens egna immunceller och söker sig därmed automatiskt till cancerdrabbade celler när det ­injiceras i kroppen. Aktinium-225 förbrukar nästan all sin energi i kollisionen med cancercellerna så att kroppens friska celler skonas.

Actinium-225 er et blandt flere  radioaktive stoffer, der sprøjtes eller opereres ind i kroppen.