Antikroppar angriper en coronaviruspartikel

Brasiliansk coronavariant drabbar unga och tidigare smittade

I europeiska länder ökar antalet personer som smittats med den sydamerikanska varianten. Ny kunskap avslöjar varför hälsovårdsmyndigheter är särskilt vaksamma mot den brasilianska mutationen.

Fler smittade, fler allvarligt sjuka och fler inlagda patienter och dödsfall - även unga - åtföljer coronavarianten med namnet P1.

Mutationen uppstod troligtvis i Manaus i nordvästra delen av det hårt coronaplågade Brasilien. Men nu har den även nått minst 15 europeiska länder, däribland Sverige, Danmark och Norge.

I Danmark och USA har smittkedjor uppstått utan att de smittade har varit på resa eller i kontakt med någon som nyligen varit utomlands.

Forskare har hunnit lära sig mer om den nya varianten, och nu slår de larm mot det stora hotet.

Brasiliansk variant är värre på alla sätt

Studier har bland annat visat att P1:

Invånarna i Manaus i februari

I Manaus, mitt i Amazonas djungel, insjuknade cirka 76 procent av invånarna i corona under pandemins första våg. Den höga andelen gjorde att forskarna trodde att befolkningen skulle utveckla flockimmunitet. I stället härjar en ny våg – värre än den första.

I Brasilien har P1 dragit fram som en löpeld. Landet står för nästan en fjärdedel av världens dagliga coronarelaterade dödsfall, även om brasilianarna bara utgör tre procent av jordens befolkning.

En nyligen gjord inventering av brasilianska myndigheter visar även att yngre människor i större utsträckning dör av covid-19. Cirka 4 150 personer under 40 år dog av coronaviruset i mars, vilket är mer än tre gånger så många som i januari.

Mutation kan förstöra vaccinplaneringen

P1 upptäcktes i november 2020 och orsakade snabbt oro eftersom den har liknande mutationer i spikeproteinet som de brittiska och sydafrikanska varianterna.

Proteinet är den nyckel som viruspartiklar använder för att tvinga till sig åtkomst till kroppens celler. När nyckeln förändras drastiskt kommer kroppen inte längre att känna igen viruset, även om en person har smittats tidigare.

Video: Så tyglar tidigare smittade corona

Lyckligtvis har de preliminära studierna från Johnson & Johnson, Pfizer och AstraZeneca inte visat på någon minskning i vaccinernas effektivitet. Det verkar som att vaccinen skyddar ännu bättre än antikroppar från tidigare smitta.

Men en ny studie väcker oro. Forskare har hittat en annan version av den brasilianska varianten som har ytterligare mutationer i en del av spikeproteintet som kallas N-terminus.

Coronavirus trænger ind i cellen med sin spikeproteine, der binder til receptoren

1. Viruset tränger in i cellen

En viruspartikel tränger in i kroppens celler via en receptor. I viruset finns en kodsträng bestående av genetiskt material som kallas rna.

Viruspartikel bliver kopieret i celle, der danner mutation undervejs

2. Kod övertar cellen

Rna-koden tar över cellens kärna, som läser koden och använder den som recept för att bilda nya viruskopior.

Coronavirus er muteret og har fået nye egenskaber i receptorbindingsdomænet på overfladeproteiner

3. Kopiering leder till fel

Vid kopieringen kan det ibland uppstå små fel i koden, så kallade mutationer, som exempelvis kan ändra nya viruspartiklars förmåga att ta sig in i celler.

Mutationerna är så kallade deletioner (borttagningar) och avlägsnar vissa av virusets receptorer som kroppens antikroppar kan attackera.

Forskarna fruktar nu att det gör immunförsvaret mindre resistent mot viruset.

Exakt hur mutationerna i P1 förändrar partiklarnas väg in i kroppen har ännu inte fastställts. Men forskare drar slutsatsen att det var P1 som drev den andra coronavågen i Brasilien.

Utvecklingen i Brasilien och smittspridningen till resten av världen understryker vikten av globalt samarbete om vaccinplaner. Ett muterat virus i Brasilien blir snabbt ett muterat virus i Europa.