HIV-virus
Medicin - Aids

Forskare kan nu bota hiv

Hiv och aids kan vara historia inom bara ett par år. Ett tyskt forskarlag har utplånat det fruktade viruset från smittade möss.

Stora mängder daglig medicinering, massor av biverkningar och stigmatisering i samhället. Det har länge varit vardagen för en stor del av världens 37 miljoner hivsmittade.

Men lidandet kan inom bara ett par år vara ettminne blott. Ett tyskt forskarlag har gjort ett sensationellt genombrott.

Laget har avlat fram ett enzym som kan visa sig vara ett botemedel mot det tidigare obotliga hiv-viruset.

Botemedel klipper ut hiv

Enzymet fungerar som en sax som kan klippa ut hiv-virus ur den smittade personens dna.

Försöken med enzymet och de resulterande slutsatserna har publicerats i Nature Biotechnology, och anses vara ett jättestort genombrott inom både hiv- och aidsforskning.

"Gensaxen" har fått namnet Brec1, och har hittills testats på möss med stor framgång.

Efter behandling med enzymet visade de sjuka mössen inga tecken på att vara smittade längre.

Forskarna bakom tror att behandlingen också kan användas framgångsrikt på människor – och att behandlingen blir helt fri från biverkningar.

Hivkur skapad genom evolution

Enzymet har skapats genom så kallad målinriktad evolution – en teknik som imiterar proteiners naturliga evolutionsprocess, men där forskarna kan styra vilken riktning evolutionen ska ta.

Det tyska forskarlaget siktar på att inleda försök på människor snarast möjligt och räknar med att de första undersökningar kommer att genomföras i Tyskland.

Brec1 är inte den enda "gensaxen" forskarna utvecklar. Här kan du läsa mer om hur CRISPR bland annat används för att bekämpa dödliga blodsjukdomar hos foster: