Närbild på näsa

Ny upptäckt: Bakterier i näsan kan orsaka Alzheimers

En vanlig bakterie i näsan kan invadera din hjärna på några dagar och öka risken för Alzheimers sjukdom, tror forskare. Nu vill de stoppa de farliga invånarna med hjälp av ett vaccin.

Minst 55 miljoner människor i världen lider av demens. Sjukdomen är världens sjunde vanligaste dödsorsak.

De senaste åren har flera studier avslöjat att till exempel tandköttsinflammation och även virusinfektioner kan angripa hjärnceller och öka risken för Alzheimers sjukdom, som står för upp till 70 procent av alla former av demens.

Nu visar en ny studie att också bakterier i näsan kan ta sig upp i hjärnan och starta en destruktiv kedjereaktion som leder till den invalidiserande sjukdomen.

Bakterier färdas genom nerverna

Forskarnas nya syndabock är en relativt vanlig klamydiabakterie, som är känd för att orsaka olika luftvägsinfektioner.

Ibland hittar den fram till hjärnan, och i de nya experimenten kartlade forskarna bakteriens väg från slemhinnan i näsan och vidare in bakom hjärnans skyddsbarriär.

I försök med möss kunde forskarna exempelvis följa hur bakterien c. pneumoniae på mindre än 72 timmar kryper via nervtrådar i näsan och tar sig upp till luktnerven.

Bilden visar luktnerven hos möss. Bakterien chlamydia pneumoniae (grön) infekterar hjärncellerna (blå) och skapar en ansamling av proteinet beta-amyloid (röd).

© Griffith University

Klumpar skadar nervceller

Därifrån är det fri tillgång till resten av hjärnan – och på bara några dagar hinner bakterien ställa till med skada.

I laboratoriet observerade forskarna bland annat hur ett speciellt protein som kallas beta-amyloid ackumulerades mellan hjärncellerna, vilket är karakteristiskt för Alzheimers sjukdom.

De kunde även följa hur bakterien tar sig vidare från luktnerven och infekterar de celler som utgör hjärnans stödvävnad – de så kallade gliacellerna.

Stödcellerna utgör mer än hälften av vår hjärna och skyddar vanligtvis mot bakterier. Men så fort stödcellerna är infekterade med c. Pneumoniae hjälper de istället bakterien att attackera och sluka resten av hjärnan.