Ny metod ska säkerställa mer exakt strålbehandling

Strålningsterapi träffar tumörer bäst när patienter håller andan - och nu har forskare utvecklat en metod som kan träna dem att göra det så länge som möjligt.

Andningsövningar kan enligt brittiska forskare leda till bättre strålbehandling av cancer.

Orsaken är helt enkelt att ju bättre patienten är på att ligga stilla, desto mer exakt blir behandlingen.

Strålbehandling sker vanligtvis genom att patienten ligger i en accelerator som fokuserar strålningen mycket exakt mot cancertumören inne i kroppen.

Säkerställer exakt strålbehandling

Genom att låta strålkanonen sikta mot tumören ur flera vinklar ser läkarna till att cancercellerna får maximal stråldos, medan de omgivande friska cellerna får så liten dos som möjligt.

Detta kan bara ske när patienten ligger stilla. Särskilt om tumören sitter i bröst- eller bukregionen är det därför en stor fördel om patienten håller andan länge under behandlingen.

Strålningen mot en cancertumör kan träffa mer exakt om patienten håller andan.