Medicin

Ny behandling visar lovande resultat mot psoriasis

Forskare har fått ett nytt vapen i kampen mod psoriasis. De försöker bromsa produktionen av det protein som bildar de irriterade och röda fläckarna på huden hos patienter med psoriasis.

En ny typ av behandling med RNA-terapi kan kanske vara nyckeln för att tämja psoriasis - en sjukdom som över 200 miljoner människor i världen lider av.

Vid ett möte i American Chemical Society (ACS) i Philadelphia, USA, berättade forskare från det amerikanska företaget Exicure att RNA-terapi i försök med människor har visat goda resultat i kampen mot psoriasis.

Den nya behandlingen kan nämligen gå in och minska överproduktionen av ett visst protein – tumor necrosis factor-a (TNF-?) – som ger de röda, fjälliga hudbesvären hos patienter med psoriasis.

Flera goda nyheter

Tills nyligen har det inte funnits något botemedel mot psoriasis, men tidigare i år kom ett nytt läkemedel – ixekizumab – ut på marknaden som i kliniska tester visade sig ta bort symptomen hos 80 procent av försökspersonerna så länge de behandlades.

Och nu så finns det alltså fler goda nyheter för psoriasispatienter – och det är RNA-behandlingar.

Hämmar signalerna

RNA är precis som DNA långa kedjor med information som finns i våra celler. Medan DNA har våra gener i kedjorna så har RNA andra viktiga funktioner.

RNA skickar meddelanden till våra inre proteinfabriker – ribosomer – om att producera aminosyror, vilket är byggstenarna i proteiner.

Själva behandlingen går därför ut på att manipulera RNA:n så att meddelandet om att överproducera TNF-?-proteinet blir svagare.

Det ska resultera i en normal produktion av proteinet, som är kopplat till psoriasis. Nästa steg för forskarna är att omvandla resultatet till ett botemedel.