HJÄRTGRÖNSAK

Spenatbladets fina nätverk av kärl kan leda syre och näring till odlad hjärtvävnad.

© ORCESTER POLYTECHNIC INSTITUTE
Medicin - Medicinsk teknik

Spenat blir till hjärtvävnad

Grönsaker är bra för kroppen – även för hjärtat. Forskare har omvandlat ett spenatblad till ett minihjärta med fungerande hjärtceller.

Spenatblad är idealiska för framställning av hjärtvävnad. Det konstaterar forskare vid Worcester Polytechnic Institute i USA efter att ha lyckats odla fungerande hjärtceller i de gröna bladen från en lokal grönsaksmarknad.

I försöket sprutade forskarna först in ett slags tvättmedel i spenatbladet. Medlet "sköljde ut" växtcellerna.

Kvar fanns då ett skelett – komplett med det hårfina nätverk av kärl som normalt förser bladets celler med vatten och näringsämnen och som har samma struktur som blodkärl.

Spenatskelett ersätter hjärtat

Forskarna odlade därefter levande, mänskliga hjärtmuskelceller i bladets kärlsystem och bladet förvandlades på så sätt till en miniversion av ett hjärta med fungerande blodkärl.

På grund av det komplexa nätverket av blodkärl är hjärtvävnad för behandling av ett skadat hjärta svår att framställa på laboratoriet, men den nya metoden för oss närmare den dag då forskarna kan tillverka hjärtvävnad till patienter.