© Creative Commons
Medicin - Medicinsk teknik

Snigelslem klistrar ihop dina sår

Läkare kan snart klistra ihop dina sår med en produkt som inspirerats av snigelslem. Det kan rädda liv när läkare effektivt kan stoppa blödningar under operationer och akutbehandlingar.

När du i framtiden skär dig i fingret under matlagningen kan du påskynda läkningen med hjälp av snigelslem.

Forskare från Harvard har kikat på naturen och utvecklat ett sårlim som kan användas på hud och annan biologisk vävnad. Inspirationen kommer från den bruna skogssnigeln, som effektivt fäster vid våta ytor.

Kan stoppa blod

Att få något att fästa vid våta ytor är en utmaning för läkare och kirurger, som måste ta till medel som innehåller samma ämne som finns i superlim (cyanoakrylat).

Det är giftigt för organismen och kan ge allergi, vilket kan få stora konsekvenser under operationer och akutbehandlingar.

Anledningen till att skogssniglar fäster så bra är att deras slem innehåller positivt laddade proteiner, som tränger igenom och binder sig till de negativt laddade elektronerna i de ytor de sitter på.

Forskare har lyckats imitera snigelslemmet med ett antal positivt laddade polymerer. Genom placera det på en geléaktig massa hade de tagit fram ett slags plåster för våta områden – till exempel för att stoppa ett blodflöde.

Inte giftigt

Det första steget var att klistra ihop grishud, vilket de lyckades med framgångsrikt. Sedan visade forskarna att de kunde stoppa en blödning i ett grishjärta, och de genomförde operationer på möss med djupa snitt i levern. Alla överlevde efter att såren hade förseglats med snigelplåstret.

I motsats till dagens superlim är Harvardforskarnas sårlim inte giftigt för människoceller, så nästa steg blir att utveckla produkter som kan testas på människor.