Nytt chip hittar ärftliga sjukdomar på minuter

En handhållen apparat kan i framtiden skanna sig fram till sjuka gener mycket billigare och snabbare än vad som är fallet i dag.

Forskare vid University of California i USA har uppfunnit ett bioelektroniskt chip som kan avslöja sjuka gener inom loppet av några minuter. Chippet kombinerar de speciella elektriska egenskaperna hos ämnet grafen med den så kallade CRISPR-tekniken, som forskare använder bland annat för att sätta in gener i organismer.

CRISPR fungerar med hjälp av klippmolekylen Cas9, som kan känna igen precis den sekvens i dna som gör att en gen inte fungerar. Det sker genom att forskarna förser Cas9 med en bit så kallat guide-rna, som passar till den sekvens man vill hitta.

Elektroder registrerar sjuka gener

Biochippet är uppbyggt av ett lager grafen, som är förbundet med två elektroder, och mäter fortlöpande det elektriska motståndet i materialet. På grafenlagret ligger det ett lager av Cas9-molekyler. De är ­designade för att leta efter en viss sjuk gen.

I ett dna-prov kan ett nytt biochip påvisa gener för exempelvis blodsjukdomen sicklecellanemi och muskelsjukdomen DMD.