psykedeliska svampar

Magiska svampar kan bota svår depression

Flera försök har visat att det psykedeliska svampämnet psilocybin har särskilda ångestdämpande egenskaper. Därför har den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA nu valt att påskynda fortsatt forskning och fler försök för andra gången i år. Förhoppningen är att psilocybin kan användas till behandling av allvarlig depression och ångest.

Läkare har uppmärksammat de psykedeliska ämnen som finns LSD och svampar har i flera årtionden.

De speciella ämnens kan nämligen påverka vårt medvetande och tidigare medicinska försök har visat att i synnerhet svampämnet psilocybin har en dämpande inverkan på ett flertal psykiska sjukdomar, som exempelvis ångest och svår depression.

Psilocybin används ännu inte i praktiken – men det kan snart förändras.

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har nämligen för andra gången i år godkänt psilocybin-behandling som en ”breakthrough therapy”. Det innebär att det farmaceutiska företaget bakom utvecklingen av psilocybin-behandling hamnar i en speciell process, där allt från kliniska försök till utveckling av läkemedel påskyndas jämfört med den normala proceduren.

Den speciella bekräftelsen från FDA görs bara när man uppskattar att en ny behandlingsform kan erbjuda markant bättre resultat än befintliga läkemedel.

Psilocybin förstärker dina sinnen

Psilocybin är effektivt därför att det går in och förändrar hjärnaktiviteten.

När det tränger in i hjärnan minskar blodgenomströmningen i delar av pannloben, mellanhjärnan och i talamus, som skickar sinnesintryck till hjärnbarken.

Hjärnområden – thalamus, mellanhjärnan och pannloberna

Thalamus och hypothalamus är en del av mellanhjärnan (t.v.), medan pannloberna sitter på var sin sida av huvudet (t.h.)