Forskare vill ge synskadade tillbaka synen

Forskare tar till alla metoder i kampen mot grava synfel. Ett bildchip kan ersätta ögats egna ljuskänsliga celler, stamceller odlas till ny näthinna och i framtiden kommer ett nytt öga från en donator kanske kunna ge gravt synskadade helt normal syn.

Dr David Nayagam/Bionics Institute, Australia

Det första Rhian Lewis ser är små ljusglimtar som påminner om en stjärnhimmel, men efter några veckors träning har hjärnan lärt sig att tolka intrycken.

Då övergår de i stället till lysande konturer av omgivningarna.

Bilden är svartvit och kornig, men för första gången på drygt fem år kan Rhian Lewis faktiskt se tallrikar och bestick på ett dukat bord och hon klarar även att urskilja visarna på en urtavla.

Ett medfött synfel har gradvis brutit ner de ljuskänsliga nervcellerna i Rhian Lewis näthinna, men den 49-åriga brittiska kvinnan tillhör en liten grupp gravt synskadade som har återfått delar av sin syn efter att ha fått ett elektroniskt bildchip implanterat i näthinnan.

Rhian Lewis har været helt blind i flere år, men efter at have fået en billedchip ind i nethinden, kan hun ogen se, hvad klokken er.

© BBC/PA/Ritzau Scanpix

Chipet, som kallas Alpha AMS, kom ut på marknaden i EU år 2016 och har testats i kliniska försök i Tyskland och i Storbritannien.

Det lilla chipet fungerar som en elektronisk näthinna, så när det har opererats in i ögat behöver den synskadade personen bara aktivera det för att kunna se igen.

Implantatet består av i princip samma sorts elektroniska bildsensor som i en digitalkamera.

Chipet ersätter de ljuskänsliga celler som förstörts i den synskadade personens ögon och sänder information om ljuset till hjärnan via synnerven, så att det skapas en bild i syncentrum.

Många olika ögonsjukdomar kan leda till blindhet. Klumpar i linsen gör exempelvis synen suddig medan brustna blodkärl på näthinnan får dig att se mörka fläckar.

Brytningsfel ger oskarpt fokus

Vid brytningsfel som närsynthet, långsynthet och ålderssynthet ­fokuseras ljuset inte på näthinnan, ­antingen på grund av ögats form eller för att linsen är oelastisk.

Diabetespatiener ser mörka fläckar

Ungefär var tredje diabetespatient utvecklar retinopati. Det oreglerade blodsockret skadar näthinnans blodkärl, vilket orsakar bristningar som framträder som mörka fläckar.

©

Övertryck i ögat ger tunnelseende

När ögat inte kan tömmas på ­vätska uppstår ett övertryck som skadar synnerven, vilket gör att synfältet smalnar av. Det kallas ­glaukom och är en vanlig åkomma bland äldre.

© GARO/PHANIE/SPL & Mark Airs

Oklar lins gör synen suddig

Linsen blir oklar när naturliga proteiner i linsen bryts ner och bildar klumpar. Grå starr, som sjukdomen kallas, kan förändra färg­seendet och göra synen suddig, särskilt i svagt ljus

© GARO/PHANIE/SPL & Mark Airs

Förkalkning bryter ner ögats skarpa punkt

De ljuskänsliga cellerna sitter extra tätt i näthinnans gula fläck (makula), där synen är skarpast. Förkalkning kan leda till ärrbildning och ge en fläck (AMD) mitt i
synfältet.

© GARO/PHANIE/SPL & Mark Airs

Stroke får halva synfältet att försvinna

Stroke, det vill säga hjärninfarkt (blodpropp) eller hjärnblödning, kan förstöra delar av ­syncentrum. Då kan den ­drabbade bli helt blind i halva ­synfältet.

Många möjligheter för gravt synskadade

Bildchipet är bara en del av den palett av avancerade behandlingsmöjligheter som läkarna i dag och i framtiden kan erbjuda gravt synskadade personer.

Omkring 85 procent av alla fall av grav synskada kan troligen antingen förebyggas eller behandlas med känd teknik.

Förutom med elektroniska implantat arbetar forskarna med biologiska lösningar.

Exempelvis kan stamceller återuppbygga ögats förstörda vävnad medan virus som förs in i ögat kan programmera om cellerna så att de börjar fungera som de ska igen.

Dessutom, om allt annat misslyckas, kommer läkarna sannolikt en dag i framtiden att kunna byta ut hela det skadade ögat mot ett normalt fungerande öga från en avliden donator.

Det finns uppskattningsvis 314 miljoner gravt synskadade personer.

Orsakerna är ofta sjukdom, fel näring, medfödda genetiska fel eller olyckor. Grav synskada, där personen i fråga inte kan skilja mellan ljus och mörker, förekommer hos omkring 39 miljoner människor, vilket motsvarar 0,5 procent av världens befolkning.

Friskt öga

/ 5

Hornhinnan (ögats yttersta, genomskinliga del) och tårvätskan bryter ljuset så att det riktas mot linsen.

Iris anpassar hur mycket ljus som släpps in i ögat genom att justera pupillstorleken

Linsen är elastisk. Muskler klämmer ihop den för att fokusera ljusstrålarna i en skarp punkt på näthinnan.

Synnerven är ett tjockt knippe av cirka en miljon nervceller som skickar information om synintrycken till syncentrum längst bak i hjärnan.

Näthinnan innehåller de ljuskänsliga nervcellerna, de så kallade tapparna och stavarna, som sänder nervsignaler till synnerven när de aktiveras av ljus.

© Claus lunau

Gruppen gravt synskadade omfattar även de personer som inte ens med glasögon eller kontaktlinser ser mer än en tiondel så bra som en normalseende person.

Och även om man i övrigt har perfekt syn räknas man som synskadad om ens synfält är mycket begränsat.

En person räknas också som synskadad om ögonen har så nedsatt känslighet för ljus att det krävs ytterst kraftigt ljus för att de ska kunna se, eller om vederbörande inte kan skilja mellan kontraster och grå-toner så att synfältet förlorar sina konturer.

Katarakt (grå starr) ligger bakom cirka hälften av alla fall av grav synskada, trots att sjukdomen kan botas genom att man byter ut ögats lins.

Andra vanliga ögonsjukdomar drabbar näthinnan, och dessa har läkarna hittills inte kunnat behandla.

Det gäller bland annat sjukdomen diabetesretinopati.

Även ärftliga sjukdomar som retinitis pigmentosa kan göra att näthinnans ljuskänsliga celler förstörs. Det är dessa patienter som kan återfå en del av synen med bildchippet Alpha AMS.

Bildchip använder friska celler

Implantatet är en vidareutveckling av en annan elektronisk näthinna, Argus II, som kom ut på marknaden år 2011.

Föregångaren fungerade på så sätt att en videokamera monterad på ett par glasögon filmade omgivningarna och sände bildinformationen till den elektroniska näthinnan och därifrån vidare till hjärnan.

Med hjälp av en kamera och ett chip i näthinnan kan gravt synskadade få en basal syn när de har på sig glasögonen Argus II.

© PHILIPPE PSAILA/SPL

Alpha AMS klarar sig utan kameran eftersom chipet enbart använder ögats egen lins för att aktivera den elektroniska näthinnan.

Bildchipet har också betydligt högre upplösning, 1 600 pixlar (de punkter som skapar bilden), jämfört med endast 60 pixlar i Argus II.

Därmed får den gravt synskadade personen en mycket mer detaljerad bild av omvärlden. Som kronan på verket utnyttjar chipet dessutom de lager av nervceller som fortfarande fungerar.

Näthinnan består av tre lager med olika typer av nervceller. Det innersta lagret, som befinner sig längst bort från ljuset, innehåller de ljuskänsliga celler som kallas tappar och stavar, och det är i detta lager chipet implanteras.

När ljuset träffar de ljuskänsliga cellerna skickar de signaler till det mellersta lagret. Där bearbetas de av en annan typ av nervceller som jämför signaler från närliggande ljuskänsliga celler med varand­ra för att hitta kontraster och på så sätt teckna konturer.

En stor del av synintrycket bildas i detta lager. Endast den allra viktigaste informationen, cirka 0,06 procent, sänds vidare till hjärnan via celler i näthinnans främre lager.

Chipet får ström via en kabel som löper genom ögonloben och längs insidan av kraniet till ett ben bakom örat. Strömmen levereras från ett externt batteri och skickas in genom kraniet med hjälp av magnetisk induktion. Till vänster syns normal syns och och till höger syns syn med chipet.