Tandlæge laver fyldning i tand

Gel kan laga dina tänder – helt smärtfritt

Forskare har uppfunnit en banbrytande gel som kan appliceras på skadade tänder och återskapa förlorad emalj. Det kan i framtiden innebära färre hål i tänderna och vara slutet på lagningar.

Även om hål i tänderna är små till storlek är de ett stort problem för folkhälsan.

Miljardtals människor i världen lider av hål i tänderna och även om fyllningar kan lösa problemet är behandlingen inte optimal. Utöver obehaget vid borrning och bedövning håller lagningarna inte för evigt och många gånger måste de bytas ut.

Forskare har därför länge arbetat med att hitta ett sätt för att förhindra hål i tänderna – och nu verkar det som att en grupp kinesiska forskare har hittat en lösning.

Speciell gel återskapar förlorad emalj

Ett av de största svårigheterna vid tandproblem som exempelvis frätskador och hål är att tändernas skyddande emalj inte kan återskapas. Förlorad emalj är för alltid förlorad – i alla fall fram till nu.

Nu har nämligen forskare från Zhejiang University School of Medicine uppfunnit en gel som kan återskapa emalj och reparera skadade tänder.

Gelén, som innehåller emaljens naturliga mineraler kalcium och fosfat blandas i en alkohollösning och däri tillsätts den kemiska molekylen trietylamin som hjälper till att stabilisera mineralerna.

När gelen smörjs på tänderna klumpas därför mineralerna därför inte ihop utan skapar ett jämnt lager av konstgjord emalj som – i de första försöken – blev tre mikrometer tjockt på endast 48 timmar.

Även om den tjockleken är hundra gånger tunnare än ett skikt av naturlig emalj hoppas forskarna att upprepande lager av gelen kan öka tjockleken till önskad tjocklek.

Kliniska försök inom de närmaste åren

Gelen har initialt testats på donerade tänder, nästa steg är därför att testa dem på möss och därefter i munnen på levande människor.

Forskarna förväntar sig att de kliniska försöken kommer att påbörjas inom de kommande två åren.