Forskare implanterar hjärnceller

Elektroder, som stimulerar hjärnan med små elstötar, kan i framtiden ersättas av levande nervceller som reagerar på ljus. Det visar nya försök, i vilka cellerna har satts in i råtthjärnor.

För första gången har forskare framställt elektroder av levande nervceller och implanterat dem i hjärnorna hos råttor.

Metoden öppnar upp för en helt ny metod att stimulera och utforska olika områden i hjärnan.

Forskare formger levande elektroder av ljuskänsliga nervceller. När de sätts in i hjärnan kan de aktivera vissa områden med hjälp av lysande chip.

© Dayo O. Adewole et al./BioRxiv & Shutterstock

Elektroder i hjärnan används i flera syften. Elektriska impulser kan exempelvis dämpa symtom hos Parkinsonpatienter och epileptiker, och forskare kan använda elektroderna till att kartlägga olika funktioner i hjärnan.

Problemet med de traditionella elektroderna av metall är att de ofta avvisas av patienternas immunförsvar, och att impulserna träffar för brett och därmed påverkar celler som inte ska behandlas.

Levande elektroder ger större precision

Med de nya elektroderna kan man uppnå en stimulering med större precision. Forskare från University of Pennsylvania i USA skapade dem med hjälpa av genetiskt manipulerade nervceller som reagerar på ljus.

Man odlade 10 000 celler i änden av 0,3 millimeter breda rör, som består av en bionedbrytbar gel. Genom rören växte nu cellernas utskott, så kallade axoner, fram. När de nådde den andra änden var cellerna klara att implanteras.