© Shutterstock
Medicin - Medicinsk teknik

Cancerdrabbad kvinna nedfrusen

Kina har för första gången någonsin frusit ned en person till minus 196 grader i flytande kväve. Forskarna hoppas att kvinnan ska kunna tinas upp när det finns ett botemedel mot lungcancer.

2 000 liter flytande kväve. Det är graven för kinesiskan Zhan Wenlia. Hon är den första i Kina som har gett forskarna tillåtelse att frysa ned sin kropp.

Hon hoppas att forskningen en dag ska ha nått så långt att ett forskarteam så småningom ska kunna återuppliva henne igen och bota den lungcancer som dödade henne.

Hjärnan lever vidare

Zhan är inte först med detta. Hundratals amerikaner har låtit forskarna sänka ned sina kroppar i flytande kväve – även om ingen ännu har återupplivats.

Kryokonservering bygger på kunskap om att de enzymer som bryter ned kroppen när vi dör upphör med det vid mycket låga temperaturer.

De företag som utför och tar betalt för proceduren försöker kyla ned cellerna i kroppens organ så fort som möjligt så att de inte hinner att brytas ned.

Så snart hjärtat slutar slå börjar kryoteknikerna förse hjärnans celler med syre så att de inte dör. Vi kan ha aktivitet i hjärnan många minuter efter det att vårt hjärta slutar slå.

Cellerna kan gå sönder

Kryoteknikerna sprutar in en kemisk blandning av konserveringsmedel i dina blodådror. Exempelvis kan ämnen som glycerol säkerställa att det inte bildas iskristaller i organen.

Teknikerna lägger dig inte direkt i flytande kväve, eftersom det skulle leda till att vattnet i kroppens celler fryser och utvidgar sig så att cellerna går sönder.

Därför kyls kroppen först ned till cirka 130 minusgrader efter att den har fyllts med skyddande kemikalier. Därefter sänks den ned – med huvudet nedåt – i en enorm metalltank med flytande kväve.

Det tog 55 timmar att frysa ned cellerna i Zhans kropp till de minus 196 grader som hon nu flyter i.