Slange med gifttænder

Artificiellt ormgift ska revolutionera motgift

För första gången har forskare lyckats skapa fungerande ormkörtlar i ett laboratorium. Det är ett genombrott som kan få stor betydelse för utvecklingen av ny medicin och inte minst de många hundratusentals människors som varje år dör av bett från giftormar.

Varje år blir 2,7 miljoner människor bitna av en giftorm. Upp emot 138 000 av offren dör av bettet och tre gånger så många får varaktiga men i form av exempelvis amputationer.

De många dödsfallen och invalidiserande skadorna beror på en mängd olika utmaningar varav en av de viktigaste är produktionen av motgift.

För trots att det går att skapa motgift till de flesta ormbett är själva processen att ta fram det omfattande och dyr. Därför är det enbart ett fåtal platser som har kapacitet, kompetens och medel för att kunna utföra det krävande arbetet och det innebär att efterfrågan är större än utbudet.

Men detta kan ett nytt genombrott ändra på. Forskare från Utrecht University i Nederländerna har för första gången lyckat odla funktionella miniatyr-ormkörtlar i en petriskål.

Så produceres motgift i dag

Processen för att ta fram ett motgift mot giftormsbett är komplicerad och lång. Metoden har heller inte förändrats speciellt mycket sedan 1800-talet.

Nedkyld ormvävnad blir till artificiella körtlar

Forskarna har skapat de små giftkörtlarna genom en relativt ny teknik där stamceller från utvald vävnad blandas med näringsämnen och över tid utvecklas till ett miniorgan, en så kallad organoid.

Metoden har tidigare använts till att skapa minihjärnor och minilungor med hjälp av stamceller från människor och möss.

Forskarna visste dock inte till en början hur ormars stamceller såg ut, och av den anledningen var det omöjligt att isolera dem. Utöver det kräver celler från kallblodiga reptiler också andra tillväxtförhållanden än varmblodiga möss och människor.

Det rådde därför redan från början stor orsäkerhet om metoden alls skulle kunna användas på ormar.

Men bara genom att sänka temperaturen fick forskarna det lilla provet av ormkörtelvävnad att dela sig och bilda strukturer - och det med en sådan hastighet att provet behövde delas upp i fler petriskålar efter bara en vecka.

Minikörtlarna började också producera giftämnen, så kallade toxiner, i små vita blåsor. Och närmare studier avslöjade att de artificiella toxinerna praktiskt taget var identiska med dem som finns i levande ormar.

HIttills har forskarna tagit fram minikörtlar av totalt åtta olika ormarter.

Artificiellt ormgift