Shutterstock

Mässling slår ut barns immunförsvar

En infektion med mässlingsvirus är betydligt farligare än forskare hittills har trott. Viruset framkallar inte bara en sjukdom i sig själv, utan är dessutom skadligt för immunförsvaret på längre sikt, avslöjar en ny studie.

En infektion med mässlingsvirus är ännu farligare än vad vi hittills har trott.

Viruset framkallar inte bara sjukdomen i sig, utan slår dessutom ut immunförsvaret så att kroppen blir mer sårbar gentemot alla möjliga andra infektioner.

Bakom upptäckten står två forskargrupper vid Harvard University i USA respektive Wellcome Sanger Institute i England.

Raderar immunförsvarets minne

De båda grupperna undersökte blod från 83 barn som hade lämnat blodprover flera gånger både före och efter en mässlings-epidemi år 2013.

Av barnen blev 78 smittade under epidemin, medan bara fem slapp smitta.

De engelska forskarna definierade innehållet av de vita blodkroppar, så kallade B-celler, som skapar antikroppar mot virus och bakterier.

Infektion med mässlingsvirus kan slå ut upp till 72 procent av immunförsvarets minne.