Åreforkalkning top
Medicin - Läkemedel

Socker krossar åderförkalkning

Åderförkalkning är en av de främsta dödsorsakerna i världen - men nu har forskarna lyckats lösa upp de livsfarliga kolesterolpropparna i blodådrorna med en känd sockerart. Kolesterolet försvinner ut ur kroppen med urinen.

Runt 30 procent av alla dödsfall i världen beror på hjärt- och kärlsjukdomar. Bland dem är åderförkalkning, eller ateroskleros som det också heter, den främsta dödsorsaken.

Nu har ett internationellt forskarteam dock lyckats lösa upp åderförkalkningens uppkomst - kolesterol - i tilltäppta artärer i möss. Botemedlet? Sockerarten cyclodextrin, som bland annat är känd som en tillsats i medicin och vissa amerikanska livsmedel.

Resultatet är offentliggjort i tidningen Science Translational Medicine och har potential att rädda miljontals människoliv.

VAD ÄR ÅDERFÖRKALKNING?

? Åderförkalkning är fett och kalkavlagringar som sätter sig som en fet gröt på insidan av blodådrorna som stelnar och blir till fast bindväv, så kallad plack. Plackbildningen kan leda till nedsatt blodflöde och blodproppar.

|

Åderförkalkning på huvudpulsådern, aorta, kan vara livsfarligt.

? Kolesterol är ett av kroppens fettämnen och ingår bland annat i produktionen av cellmembran, könshormoner och D-vitamin. Fettrik kost kan dock leta till att mängden kolesterol i blodet ökar så pass mycket att ämnet lagras i blodkärlen - och leder till åderförkalkning.

? Cyclodextrin består av en rad sockermolekyler som kan utvinnas ur stärkelse och som är bra på att kapsla in och lösa upp andra ämen.

Sockerart halverar åderförkalkning

I försöket utfordrade forskarna möss, som hade en genetisk läggning för åderförkalkning, med mat som hade ett högt kolesterolvärde. Samtidigt injicerade de cyclodextrin under huden på mössen.

Forskarna vet ännu inte hur cyclodextrinet verkar men de tror att sockerarten hjälper till att stärka immunförsvarets renhållare, makrofagerna, och deras förmåga att transportera och förstöra kolesterol.

Mössen i försöket fick inte bara mindre kolesterol i artärerna, även den redan existerande mängden kolesterol i kroppen minskade med 45 procent och ökade utsöndringen av fettet genom urinen.

Nästa steg: Försök på människor

Därefter testade forskarna cyclodextrin i ett cellprov från en åderförkalkad blodådra från en människa och resultatet visade sig vara positivt.

Nästa steg är nu att undersöka sockerartens effekt och biverkningar genom försök på människor.

Forskarna är optimistiska eftersom cyclodextrin redan är godkänt för användning i människor och bland annat används till att lösa upp medicin i kroppen samt att ta bort kolesterol från amerikanska matvaror som majonnäs, smör och godis.

Nanopartiklar ska också bekämpa åderförkalkning