Kroppen lever vidare efter döden

Livet slutar inte med det sista hjärtslaget. Hud, tänder och lemmar fortsätter att leva i upp till flera timmar, och forskning visar att till och med tankar flyger genom hjärnan i flera sekunder efter att hjärtat har stannat.

M. FERMARIELLO/SPL/Scanpix

1. Kroppen

Dagar eller veckor före döden: Kroppen stängs ned

Omkring 90 procent av alla dödsfall är åldersrelaterade. Döden inträder sakta under flera dagar eller veckor och i stället för att stängas av från ett ögonblick till ett annat vrider både kropp och själ sakta ner lågan.

© M. FERMARIELLO/SPL/Scanpix

Säkra tecken hos den döende

2. Hjärtat

0–5 minuter efter döden: Hjärtat stannar

När hjärtslagen och andetagen upphör är patienten per definition kliniskt död eller hjärtdöd. Men cellerna i hjärnan och resten av kroppen, inklusive själva hjärtat, dör inte i samma ögonblick som blodets försörjning av syre och glukos upphör. Därför kan den hjärtdöda återupplivas om hjärtat sätts i gång snabbt igen.

Tankar flyger fortfarande genom medvetandet hos den döde. Neurologen Jimo Borjigin, från University of Michigan i USA, mätte hjärnaktiviteten hos råttor före och efter döden i en studie från 2013. Borjigin sövde djuren och framkallade sedan ett hjärtstopp genom att injicera saltlösning i hjärtat. I 30 sekunder fortsatte hjärnvågorna att fluktuera på samma sätt som normalt – till och med med ökad aktivitet. Det kan vara en orsak till varför cirka 20 procent av de som återupplivas efter en hjärtattack kan berätta om drömlika syner.

Vid liv

Hjärnvågor mäts på sex ställen i hjärnan (färger) och visar normalt medvetande.

2 sekunder efter hjärtstillestånd

Hjärnan har tillräckligt med syre. Aktiviteten i hjärnan pågår som vid normalt medvetande men något förhöjt.

7 sekunder efter hjärtstillestånd

Början till syrebrist. Aktiviteten i nästan samtliga av hjärnans områden minskar.

17 sekunder efter hjärtstillestånd

Aktiviteten i enstaka områden i hjärnan ökar kortvarigt.

31 sekunder efter hjärtstillestånd

Aktiviteten i hjärnan ebbar ut.

Långsam återgång till livet är säkrast

Ungefär två tredjedelar av alla patienter som återupplivas efter ett hjärtstopp dör inom en månad. Den höga dödligheten har länge förbryllat läkarna, men nya rön tyder på att cellerna skadas om övergången från inget syre alls till normala syrenivåer är för snabb.

En studie från 2012 visade att patienterna hade tolv procents större chans att överleva om läkarna förlängde återupplivningsproceduren till drygt 25 minuter i stället för drygt 16 minuter.

© M. Merlini/Getty Images

Överlevnadschans vid hjärtstillestånd

Chansen att överleva ett hjärtstillestånd är mycket olika, beroende på hur snabbt personen får den mest effektiva återupplivningen.

6 %

Personen får hjärtmassage först när ambulansen kommer.

17 %

Personen får både hjärtmassage och konstgjord andning.

40 %

Personen får avancerad återupplivningshjälp på sjukhus.

3. Hjärnan

5 till 15 minuter efter döden: Hjärnan ger upp

Till skillnad från många andra organ har hjärnan ingen energireserv. När andningen slutar och hjärtat inte längre pumpar runt blod i ådrorna, får hjärncellerna varken syre eller glukos för att upprätthålla livsprocesserna. Efter några sekunder fungerar de inte normalt längre och efter fem minuter börjar de att dö.

Nedkylning skyddar hjärnan efter återupplivning

När en person får hjärtstillestånd stoppas syretillförseln till hjärnan. Bristen på syre förstör inte hjärnans celler men sätter i gång en kedja av skadliga kemiska reaktioner. Även om personen är återupplivas stoppas inte processerna, utan de förstärks av den plötsliga tillförseln av syre och kan fortsätta i dagar.

Läkare experimenterar därför nu med att bromsa de kemiska reaktionerna genom att kyla patienterna direkt efter återupplivningen. Sänks kroppstemperaturen bara några grader, sker alla processer i kroppen mycket långsammare.

Patienter som kyls ner efter återupplivning, får färre hjärnskador.