Grisar har fått odlade lungor

Fyra grisar har fått sin ena lunga utbytt mot ett artificiellt substitut. Djuren levde vidare med sina nya organ med goda resultat och framgången ger forskarna hopp om att vi kan odla nya organ till människor inom överskådlig framtid.

Joan Nichols/Uni. of Texas

För första gången har man lyckats byta ut lungor hos grisar mot odlade organ.

En forskargrupp vid University of Texas Medical Branch i USA skapade de konstgjorda lungorna genom att ta ut lungor från grisar och rensa dem från celler så att det bara fanns kvar en struktur av proteiner. Strukturen användes som skelett i de nya organen.

Därefter tog man ut celler från lungor och blodkärl hos de grisar som skulle få de nya lungorna.

I en så kallad bioreaktor fick cellerna växa på skelettet, och efter 30 dagar opererades de odlade lungorna in i grisarna.

Bioreaktorer är ­apparater som ger celler möjlighet att utvecklas. De försörjer cellerna med de nödvändiga näringsämnena.

Fyra grisar fick sin vänstra lunga utbytt mot en ny. Forskarna lät grisarna leva i tio timmar, två veckor, en månad respektive två månader

När forskarna därefter dissekerade grisarna kunde de se hur de nya organen utvecklats över tid.

Människor ska få 3D-utskrivna lungor

Resultaten visade att lungorna inte stöttes bort av grisarnas immunförsvar utan snabbt fick förbindelse med grisarnas naturliga blodcirkulation så att de fick tillförsel av syre och näringsämnen.

De goda resultaten väcker hopp om att odlade lungor kan bli en lösning för människor inom tio år.

Då kommer skelettet till lungorna inte att komma från en organdonator utan skapas med hjälp av en 3D-skrivare.

Metoden kan både lösa problemet med brist på organ och motverka att de transplanterade organen stöts bort av patientens immunförsvar.