Botemedel mot svamp

I framtiden kan ämnen från bakterier i yoghurt bota irriterande, kliande svampinfektioner.

© Thomas Arnoldi
Medicin

Den bästa svampbehandlingen står i ditt kylskåp

Botemedlet mot en svampinfektion finns kanske redan i ditt kylskåp. Forskare har upptäckt att vanlig jäst till bakning och mjölksyrebakterier i yoghurt utsöndrar ämnen som bekämpar svampens angrepp på kroppen.

Din kropp är full av svamp.

Celler av släkten Candida lever i munhålan hos cirka hälften av alla människor, var femte kvinna har svamp i underlivet och de lever på huden och i tarmarna hos de allra flesta.

Normalt ger inte svampen några besvär. De finns på huden och slemhinnan, där de lever av att äta sockerhaltiga avfallsämnen i fredlig samverkan med andra mikroorganismer.

Men en liten förändring i miljön kan plötsligt förvandla dem till en aggressiv invasionsarmé som går till angrepp mot kroppen och startar en infektion.

Men nu har forskare upptäckt en ny svampbehandling, som sedan länge har funnits precis framför näsan på dem. I kylskåpet.

Ämnen går till motangrepp

Försök från 2017 visar att mjölksyrebakterier från yoghurt och celler från jäst utsöndrar ämnen, som förhindrar svamparnas invasion.

Resultaten är så nya att forskarna ännu inte har identifierat ämnena. Men de vet hur svampens angreppsstrategi spolieras.

Svampen invaderar genom att utveckla ett ankare, som fäster sig vid vävnaden. Därifrån kan svampen utvecklas på två sätt:

1. Den kan växa på längden till hyfer – långa celltrådar som växer i vävnaden.
  2. Svamparna kan klistras ihop till biofilm – ett membran som förseglar vävnaden.

Ämnena blockerar vissa av svamparnas gener, så att cellerna inte kan utveckla de vapen de behöver när de går till angrepp.