Bakterie kan rädda ­miljontals liv

En hittills okänd jordbakterie som har upptäckts på Nordirland kan bli forskarnas nya vapen mot fyra av de värsta varianterna av multiresistenta bakterier.

Multiresistenta bakterier är en av världens största hälsohot och beräkningar visar att de enbart i Europa kommer att kosta 1,3 miljoner människor livet fram till år 2050.

Nu får forskarna hjälp från oväntat håll i kampen mot de farliga mikroorganismerna. En internationell forskargrupp har hittat en okänd bakterietyp i jorden på Nordirland. Den nya bakterien kan bekämpa multiresistenta bakterier.

Användes som medicin i förr i tiden

Forskarna inspirerades av lokala skrifter och traditioner som beskriver hur forntida keltiska präster behandlade olika sjukdomar genom att trycka jord inpackad i bomull mot det sjuka stället – oavsett om det rörde sig om tandvärk eller infektioner.

Forskarna undersökte flera jordtyper från området, både sur mossjord och basisk jord från gräsytor – och man hittade bakterien i den basiska jorden. I laboratoriet utsatte de den för en rad olika andra bakterier och det visade sig att den kunde stoppa tillväxten av flera multiresistenta arter.