10 hårda fakta om erektion

INTIMZONEN: Den sover aldrig, den älskar lakrits och ett bett från "rätt” spindel kan göra den stenhård i flera dagar. Här får du tio fakta som du kanske inte kände till om erektioner.

1. Det finns tre olika sorters erektion

© Photo by Tamara Budai on Unsplash

Forskare skiljer mellan tre olika sorters erektioner:

Den psykiska beror på fantasier, den fysiska beror på beröring och den nattliga uppstår under REM-sömn.

2. Till och med före födseln

Med ultraljudsskanner har man observerat erektioner på foster som bara har varit 16 veckor gamla.

3. Döden stoppar dem inte

När en man dör i lodrät position rinner allt blod ned i benen. En del av blodet hamnar också i penisen och därför uppstår erektioner till exempel på män som avrättas genom hängning.

4. De är formade som en bumerang

Hela penis är inte utanför kroppen. Den del som sitter i buken är böjd och ger mannens könsorgan formen av en bumerang.

Det är bland annat synligt när ett par har samlag i en MR-skanner.

5. Penis saknar skelettben

Människan är ett av mycket få däggdjur som inte har ett ben i penis. Men våra förfäder hade både ett penisben och små piggar på penisen.

Men det betyder inte att mannens penis inte kan brytas. Det sker genom att membranen omkring svällkroppen utsätts för en sträckning eller slits av.

6. Spindel gör dem kroniska

Den brasilianska vandringsspindeln är världens giftigaste spindel. Nervgiftet kan döda en människa, men i lindrigare fall kan den ge män erektioner som är smärtsamma och varar i flera dagar.

7. Den sover aldrig

En frisk man har i genomsnitt tre till fem erektioner under en god natts sömn visar forskning. Varje gång varar erektionen omkring 25–30 minuter. Den sista i serien er den som flera män vaknar med varje morgon.

Det är fortfarande oklart vad som får penisen att resa sig flera gånger under natten. Det händer ofta under REM-sömnen, påpekar forskare, eftersom drömmarna då är som mest tydliga, och de är mest frekventa hos yngre män som har som störst svängningar i hormonproduktionen.

8. Rätt kost gör den starkare

Enligt en studie från Institute for the Study of Urological Diseases kan kost ha inflytande på hur hård en erektion är.

Medelhavsköket påstås göra erektionen hårdare.

9. Mät den uppifrån