nb_u14 Orgasm
Människan - Sex

Biologi får kvinnor att fejka orgasm

I en ny stor sexundersökning erkänner hela 67 procent av kvinnorna att de bara låtsas få orgasm vid samlag. Motivet är att avsluta akten - men orsaken är biologisk visar forskningen.

Medan 95 procent av männen får fullt utbyte av samlag, erkänner hela 67 procent av kvinnorna i en ny undersökning att de tar till sina skådespelarförmågor under sex.

Rundfrågan bland hela 2?300 kvinnor har beställts av tidningen Cosmopolitan, men backas upp av tidigare forskning, som även visar att kvinnorna inte låtsas av "ren illvilja":

“Endast 20-30 procent av alla kvinnor kan få orgasm vid vanligt samlag", förklarar Dr. Janet Hall, som är klinisk psykolog och sexterapeut, till tidningen The Mirror.

Orgasmbluffar för att få ro

I den nya undersökningen förklarar kvinnorna att de fejkar orgasm för att avsluta samlaget så fort som möjligt eller för att inte göra sin partner besviken.

Varför orgasm vid penetration är ett privilegium för minoriteten har förbryllat biologer i åratal.

Läs mer om vetenskapen bakom sex på vår temasida

Italienska forskare upptäckte 2008 ett samband mellan tjockleken på kvinnors slidvägg och vaginal orgasm.

Med hjälp av ultraljudsundersökningar konstaterade forskarna att slidväggen hos kvinnor som upplevde vaginal orgasm var runt 20 procent tjockare än hos kvinnor som inte fick orgasm.

Klitoris är central för orgasm

Forskarnas förslag på en förklaring är att penis vid penetration stimulerar klitoris genom slidväggen och att effekten är störst om väggen är tjock.

35 procent av kvinnorna i Cosmopolitans undersökning svarade också att de inte fick rätt stimulering av sina partner. Dr. Janet Hall uppmanar därför kvinnorna att prata om ämnet med sina partner istället för att fejka orgasm.