Finns G-punkten?

En särskild erogen zon, som döljer sig ett par centimeter upp i vaginan och kan få hjärnan att explodera i ett rus av signalsubstanser. Så beskrivs ofta kvinnans g-punkt. Men sanningen är att det lilla njutningscentret fortfarande kan ge forskare huvudbry.

G-punkten finns – åtminstone om beteckningen syftar på den känsla som vissa kvinnor uppnår vid stimulering av en speciell erogen zon framtill och mellan fem och sex centimeter upp i vagina.

Där-emot tvistar de medicinska forskarna fortfarande om det i kvinnokroppen finns någon särskild anatomisk struktur som faktiskt är källan till njutningen.

År 2017 publicerade forskare i den vetenskapliga tidskriften The Journal of Sexual Medicine data från dissektionen av 13 döda kvinnor mellan 32 och 97 år.

I tre ställningar stimuleras G-punkten

Forskare: Namnet är missvisande

Forskarna kunde inte hitta någon G-punkt hos någon av dem. Hjärnskanningar gjorda vid Rutgers University i 2011 tyder dock på att G-punkten existerar.

Stimulering av slidväggen aktiverar nämligen flera och större grupper av celler i hjärnan än enbart stimulering av klitoris. Huvudförfattaren, Barry Komisaruk, anser att ordet “punkt” är missvisande och föreslår i stället “G-regionen” eller “G-området”.