Bilderna av tomma affärshyllor och varuvagnar fulla med toalettpapper publicerades över hela världen. Medan en del av befolkningen ställde sig i kö till kassan, löjliggjorde andra dem som handlade.
En ny enkätundersökning har försökt klarlägga vilka befolkningsgrupper som är mest benägna att samla på extra många grundläggande förnödenheter i en krissituation.
Försiktiga och känsliga personer hamstrade mest
Studien gjordes av antropologer vid Max Planck-institutet i Tyskland, bland invånare från 35 länder som valdes ut via sociala medier.
De 1029 svarspersonerna fyllde i personlighetstestet HEXACO-modellen, som delar in personer i sex olika beteendegrupper, utöver information om ålder, kön, uppfattad hotnivå från coronaviruset och mängden toalettpapper som köpts in sedan utbrottets början.
Slutsatserna var entydiga: De som är mest rädda för viruset köper mest toalettpapper. Äldre personer köper mer toalettpapper än yngre. Och amerikaner hamstrar mer än européer.