En okänd människoart tycks ha bidragit till den moderna människans DNA för 200 000 år sedan.

© Bob Wilder/University at Buffalo
Människan

Nytt fynd: Saliv avslöjar okänd människoart

En mystisk variant av ett protein i vår saliv förbluffar forskarna. Varianten tycks nämligen härröra från en hittills okänd människoart vars DNA blandades med våra förfäders för 200 000 år sedan.

Egentligen skulle forskargruppen vid University at Buffalo undersöka proteinet mucin-7 för att ta reda på mer om dess läkande effekt på människor.

Mucin-7 gör saliven slemmig, och man tror att proteinet också hjälper kroppen att bli av med skadliga bakterier.

Under sitt arbete stötte emellertid forskarna på en mystisk variant av det läkande proteinet.

Därmed blev det som skulle ha varit en studie av salivens funktion i kroppen i stället en 200 000 år gammal historia om människans utveckling.

Bidrag till DNA-poolen

En gång i tiden delade våra förfäder världen med andra människoarter, som neandertalmännsikan och denisovamänniskan. Det framkom nyligen att dessa människor hade sex med våra förfäder och att de därmed bidrog till den moderna människans DNA.

Tack vare mucin-7 visar det sig nu att ytterligare en människoart har bidragit till DNA-poolen, berättar Omer Gokcumen, en av forskarna bakom studien.

”Vi är förbluffade, men den mest sannolika förklaringen till den mystiska varianten är ”arkaisk introgression”, det vill säga tillförsel av genetiskt material från en okänd forntida människoart”, säger han.

Spökart

Den okända människoart från vilken varianten härrör kan både vara en redan känd eller en ännu oupptäckt art.

”Tills vidare kallar vi den en spökart, eftersom vi ännu inte har några fossil från arten”, säger Omer Gokcumen.

Forskarna antar att spökartens DNA blandades med våra förfäders för omkring 200 000 år sedan.