Kroppen

Navel

Kroppen är din grund

Kroppen är en benämning för de fysiska delar som utgör en organism såsom huvud, nacke, bål, armar och ben. Det kan vara organismer i form av djur, växter och människor. Oftast associerar vi dock ordet med människans fysiska form. Människokroppen har 206 ben och 639 muskler. De kan variera i storlek från person till person och det är en av anledningarna till att vi ser olika ut. Utforska våra artiklar och ta reda på mer om kroppens förmågor och hemligheter.

Man dricker vodka

Vad gör alkohol med kroppen?

Intag av alkohol påverkar kroppen på flera sätt. De vanligaste effekterna är att sinnesstämningen, såsom glädje eller sorg, förstärks. Alkohol blockerar vissa kemiska signalerna i hjärnan, vilket också leder till nedsatt koncentrationsförmåga och sämre balans. Inlärningsförmågan minskas också eftersom korttidsminnet försämras av alkohol.
Hur alkohol påverkar kroppen varierar dock från person till person. Om du till exempel är påverkad av alkohol under långa perioder eller om du dricker ofta kommer du att börja utveckla tolerans. I så fall kan det kännas som om man inte påverkas särskilt, även om promillen är hög.
Vid frekvent och långvarig alkoholkonsumtion finns det en risk för missbruk och flera hälsomässiga följder, såsom risk för leverskador och sjukdomar i hjärnan och nervsystemet.

Olika former av protein

Vad använder kroppen protein till?

Protein är ett näringsämne som ger kroppen energi. Protein är kroppens byggstenar och används i många olika processer. Det används exempelvis för att upprätthålla immunförsvaret, celler och vävnader och det hjälper kroppen att producera de hormoner och enzymer den behöver. Vid sjukdom rekommenderas vi äta en mer proteinrik kost, eftersom protein hjälper immunförsvaret. Dessutom uppmuntras äldre människor att äta mer protein, eftersom kroppen med åldern har svårt att utveckla muskelmassa. Extra protein kan hjälpa till att upprätthålla den befintliga muskelmassan.